10.03.2008
Declaratie de presa
In atentia ministrului Justitiei, domnul Catalin Predoiu
In atentia Corpului de Control al Ministerului Justitiei
In atentia procurorului general al Romaniei, doamna Laura Codruta Kovesi
In atentia Consiliului Superior al Magistraturii
Stimata doamna / Stimate domn,
- 218 000 000 de lei vechi sunt banii pe care ii ia lunar, net, un magistrat, director general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor - ANP (salariu net: 12 800 RON; decontare chirie: ~ 3 700 RON; decontare transport: ~ 800 RON; indemnizatie de detasare: 4 500 RON)
- 95 000 000 de lei vechi, brut, reprezinta prima pe care a luat-o directorul general al ANP in luna decembrie, dupa doar 3 luni de activitate;
- 90 000 000 de lei vechi, brut, sunt banii pe care i-a luat fiecare din directorii generali adjuncti ai ANP ca prime, in luna decembrie (doi directori generali adjuncti dupa doar doua luni de activitate);
- intre 70 000 000 si 75 000 000 de lei vechi, brut, sunt primele pe care le-au luat sefii directiilor sau serviciilor ANP in luna decembrie. Dintre acestia, seful Serviciului Cabinet nu lucrase decat o zi in cadrul ANP pe aceasta functie (!);
- spor de 50% din salariu, acordat pentru merite exceptionale (conform legii), au luat 3 directori generali ai ANP din prima zi de instalare (cel de-al patrulea, magistrat, a luat retroactiv acest spor pentru perioada iulie-decembrie 2007, recuperand handicapul).
As vrea sa va reamintesc:
- intr-un sistem penitenciar in care rata de recidiva este de circa 55%, iar rata celor cu antecedente penale din penitenciare este de circa 20% (total 75%), exista un psiholog la circa 300 de detinuti;
- intr-un sistem penitenciar in care aproape jumatate din angajati se afla in relatii de rudenie, fosti directori generali magistrati au fost implicati in concursuri de angajare a propriilor rude sau in numirea de magistrati pe functii de director de penitenciar prin proceduri lipsite de transparenta (contrar OMJ 1218/2006);
- intr-un sistem penitenciar subfinantat, cu management defectuos la centru si in unele unitati, directorul general al ANP a blocat implementarea Strategiei de Dezvoltare a Serviciului Penitenciar 2007-2011 pe motiv ca e conceputa de „oamenii Monicai Macovei”, declarand public ca asteapta ca Ministerul Justitiei sa ii faca o noua strategie (Strategia fusese deja aprobata prin decizie interna si inclusa in Planul Multianual de Investitii al Ministerului Finantelor);
- intr-un sistem penitenciar cu probleme majore de imagine si de comunicare, directorul general adjunct, tot magistrat, a blocat finalizarea si implementarea Strategiei de Comunicare si Imagine a ANP 2007-2009 pe aceleasi considerente;
- intr-un sistem penitenciar cu dificultati in combaterea traficului si consumului de droguri, directorul general al ANP a declarat: „Le vom pune la dispozitie (n.r. detinutilor) seringi pentru ca ei sa-si poata administra substanta psihotropa sau halucinogena singuri, sa nu mai faca rost de seringi unul de la altul”. Declaratia, iresponsabila din partea unui magistrat, da un semnal clar detinutilor si angajatilor sistemului ca traficul si consumul de droguri sunt tolerate in penitenciare. Mai mult, cand declaratia a fost remarcata de presa, domnul director general s-a acoperit de ridicol spunand ca s-a referit la un program pilot finantat de ONU, nestiind ca distribuirea de seringi si de droguri (mai exact, substitute - metadona) se face numai in sectii speciale, sub stricta supraveghere a medicilor, si numai detinutilor cu probleme de dependenta, si nu tuturor, cum obisnuiesc traficantii la coltul strazii;
- intr-un sistem penitenciar cu deficit de personal (circa 3000 de posturi vacante), procesul de recrutare a noi specialisti (psihologi, sociologi, educatori etc) este complet blocat.
In aceste conditii (si am enumerat doar foarte putine probleme ale sistemului), si avand in vedere ca:
- salariul unui magistrat acopera salariile a circa 7 ofiteri psihologi sau 15 agenti;
- in sistemul penitenciar sunt 13 magistrati cu salarii la fel de impresionante, toti numiti fara concurs, interviu sau orice alta procedura care sa prevada o minima metodologie concurentiala;
- la bilantul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie toti cei prezenti au fost de acord ca parchetele si instantele sufera de lipsa de personal;
- Curtea Constitutionala a aratat, prin decizia referitoare la „comisia de la Cotroceni”, ca exista o incompatibilitate intre statutul de magistrat si o functie administrativa,
Va propun domnule ministru, doamna procuror general si doamna presedinte al CSM, sa-i rechemati „acasa” pe cei care, voluntar sau nu, produc atata rau unui sistem de care depinde direct viata a 50 000 de oameni, dar si securitatea sociala sau fizica a noastra, a tuturor.
Va propun, de asemenea, domnule ministru, demiterea intregii conduceri a Administratiei Nationale a Penitenciarelor pentru motivele enumerate, si nu numai.
Acest sistem sufera de ani de zile in politica de resurse umane, in politicile bugetare si in indeplinirea rolului asumat de reintegrare sociala a infractorilor, dar, totusi, e folosit doar ca o vaca de muls bani in folosul unor magistrati sau al prietenilor acestora.
Mai multe despre subiect:
1. Director cu salariu de 8000 de euro - TVR
2. Sefii penitenciarelor au salarii de nababi - Curentul
3. O mare nesimtire - Ziarul de Iasi
4. 218 milioane de lei, salariul de sef la puscarii - Cancan
5. Seful ANP castiga cat 7 psihologi - Romania Libera
6. Seful de la Penitenciare, cel mai bine platit bugetar - Gandul
7 comentarii:
Important e ca acest demers, al dezvăluirilor, să nu fie singular. Sunt sigur că sunt o groază de alte probleme care trebuie făcute publice. Nu cred însă că oamnii din sistem au curajul să discute despre problemele cu care se confrunta.
Draga anonim,
daca oamenii din sistem nu au curaj, atunci nici nu trebuie sa spere ca se va schimba ceva. Trebuie sa inteleaga ca nu li se poate intampla nimic daca sunt uniti si daca nu au nimic de ascuns. Altfel, nu au niciun drept sa se planga pe la colturi, daca nu-si asuma nemultumirile.
As vrea sa va supun atentiei un fapt oarecum ciudat. La ora actuala lucratorii sistemului penitenciar ar avea (teoretic) la dispozitie trei forumuri unde sa-si spuna parerile despre cum percep ei microuniversul lor. Constat cu uimire ca pe doua dintre forumuri. FSANP si ANP nu s-a mai postat de multisor, iar pe cel al SNLP se posteaza numai link-uri catre site-uri cu femei goale. Sa fie oare o metoda de a incerca sa inchida gurile pacatosilor? Din lecturarea celor scrise pana acum pe aceste trei forumuri am dedus ca uneori oamenii confunda problemele personale cu cele ale sistemului. De aici se nasc polemici nesfarsite care plictisesc. E adevarat ca ar fi minunat sa se posteze cu obiectivitate si cu scopul de a incerca indreptarea greselii prin aducerea ei in atentia tuturor. In speranta ca veti reusi prin administrarea competenta a acestui blog sa incurajati oamenii sa-si spuna nemultumurile, va urez succes si totodata va multumesc pentru faptul ca puneti la dispozitia tuturor informatii care astfel ar ajuns la urechile lor... dupa iesirea la pensie.
In atentia Fam. Musat
Este usor "sa ai curaj" sa spui lucrurilor pe nume atunci cand esti protejat de un pseudonim... Din punctul meu de vedere, chiar si acest blog este unul dintre acele "colturi" de care amintesti. Asa cum precizeaza si anonimul care aduce in discutie forumurile care stau la dispozitia tuturor, exista o multitudine de posibilitati de exprimare a nemultumirilor, insa acestea se transforma cel mai adesea intr-o albie de porci in care oamenii isi arata, din pacate, adevarata valoare...
Ideea e ca oamenii ar trebui sa aiba curajul sa spuna lucrurilor pe nume chiar si anonim pentru ca cei mai multi, culmea,chiar si in aceste conditii se tem sa spuna lucrurilor pe nume.
Pana acum nu am vazut limbaj trivial sau ofensator desi anumite postari sunt destul de dure ca pozitie. Sunt convins ca o parte dintre cei care posteaza stiu foarte bine sistemul penitenciar.
Imi place ca articolele de atitudine sunt dublate de articole de analiza care nu bat campii. Bravo autorilor!
Stimati anonimi,
va garantez ca toti cei implicati in administrarea acestui blog isi asuma public, acolo unde sunt, problemele cu care se confrunta. Le sesizeaza si isi asuma riscuri. Nu am vrut sa ne dezvaluim identitatea pe acest blog, pentru ca dorim, incet, incet, ca oamenii din sistem sa participe dezinhibat la o discutie sincera despre problemele penitenciarelor, fara a intra in discutie idiosincrazii personale fata de unul sau altul din noi.
Cu prietenie si respect,
famiglia Musat
În timp ce 218 000 000 de lei vechi sunt banii pe care ii ia lunar, net, un magistrat, director general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor - ANP (salariu net: 12 800 RON; decontare chirie: ~ 3 700 RON; decontare transport: ~ 800 RON; indemnizaþie de detasare: 4 500 RON) 95 000 000 de lei vechi, brut, reprezintã prima pe care a luat-o directorul general al ANP in luna decembrie, dupã doar 3 luni de activitate; 90 000 000 de lei vechi, brut, sunt banii pe care i-a luat fiecare din directorii generali adjuncti ai ANP ca prime, in luna decembrie (doi directori generali adjuncti dupã doar douã luni de activitate); intre 70 000 000 si 75 000 000 de lei vechi, brut, sunt primele pe care le-au luat sefii directiilor sau serviciilor ANP in luna decembrie, dintre acestia, seful Serviciului Cabinet nu lucrase decat o zi in cadrul ANP pe aceastã funcţie (!); spor de 50% din salariu, acordat pentru merite excepţionale (conform legii), au luat 3 directori generali ai ANP din prima zi de instalare (cel de-al patrulea, magistrat, a luat retroactiv acest spor pentru perioada iulie-decembrie 2007, recuperand handicapul), condiţiile de muncă a funcţionarilor publici cu statut special care execută misiuni de pază în posturile de pază de pe perimetrul locului de deţinere a Penitenciarului cu Regim de Maximă Siguranţă Bucureşti şi la ,,viitorul Penitenciar Pantelimon” se degradează continuu.
Posturile de pază sunt amplasate pe perimetrul locului de deţinere, în cadrul dispozitivului de pază, funcţionarii publici cu statut special din posturile de pază executând serviciul cu arma “la umăr”, în foişoare sau pe platforme anume amenajate în acest scop, având voie să intre în interiorul cabinelor foişoarelor sau să stea pe scaune, numai în orele stabilite în consemnele posturilor ori pe timp nefavorabil.
Pe perimetrul locului de deţinere a Penitenciarului cu Regim de Maximă Siguranţă Bucureşti posturile de pază sunt de două categorii: din beton şi din scândură.
Cele din beton sunt într-o aşa de avansată stare de degradare, încât iese la iveală armătura de oţel, ramele de oţel ale geamurilor fiind aşa de ruginite, încât pot cădea la o rafală de vânt mai puternică, iar geamurile sunt crăpate, sparte sau lipsesc cu desăvârşire.
Cele din scândură au balustrada din scândură foarte veche, podeaua fiind aproape putrezită, existând pericolul real de a cădea din foişorul de pază în timpul deplasării(de altfel acest lucru întâmplâdu-se de mai multe ori), izolaţia exterioară fiind distrusă în totalitate iar geamurile de asemenea sunt crăpate, sparte sau lipsesc cu desăvârşire.
Scările de acces în posturile de pază sunt improprii de urcat sau coborât, fiind alcătuite din bare sudate cu diametrul de aprox. 13 cm, unele având bări de siguranţă doar pe o singură parte.
Când plouă, ninge sau temperatura scade sub 0°Celsius devine ,,sport extrem” accesul în/din aceste foişoare pentru funcţionarii publici cu statut special care au ,,ghinionul” să-şi desfăşoare activitatea în aceste surse de îmbolnăvire.
Funcţionarii publici cu statut special din posturile de pază fac faţă cu greu condiţiilor atmosferice, deoarece în aceste foişoare de pază există microclimat nefavorabil ( temperatură, umiditate, curenţi de aer, etc…), ele nefiind în stare, datorită vechimii avansate, să ofere condiţii de muncă corespunzătoare, ceea ce a dus la îmbolnăvirea multora dintre aceştia.
La ,,viitorul Penitenciar Pantelimon” condiţiile de muncă sunt inumane, datorită lipsei energiei electrice, agenţii ajungând să ţină în braţe câini maidanezi pentru a se încălzi, lipsa căldurii ducând la afectarea stării de sănătate a funcţionarilor publici cu statut special care execută misiuni de pază la acest obiectiv aceştia desfăşurându-şi serviciul operativ în ture, câte unu pe tură, 12 ore de zi serviciu operatic cu 24 ore odihnă şi 12 ore de noapte cu 48 ore odihnă.
De asemenea, lipsa apei potabile şi a grupului sanitar face ca executarea serviciului operativ să fie o adevărată provocare.
Lipsa energiei electrice afectează executarea serviciului operativ, aceasta executându-se pe întuneric, predarea - primirea armamentului făcându-se în aceleaşi condiţii.
Cu toate că aceste condiţii de muncă încalcă fragrant Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003 (Codul muncii) art. 6, alin. (1) (Orice salariat care prestează o muncă beneficiază de condiţii de muncă adecvate activităţii desfaşurate, de protecţie socială, de securitate şi sănătate în muncă, precum şi de respectarea demnităţii şi a conştiinţei sale, fără nici o discriminare), precum şi art. 177, alin. (1) ( Locurile de muncă trebuie să fie organizate astfel încât să garanteze securitatea şi sănătatea salariaţilor), Conducerea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor nu vede aceste aspecte, cu toate că acestea au fost semnalate în scris de nenumărate ori, fiind ocupată să-şi ridice PRIMELE ASTRONOMICE de la caserie.
De asemenea, Conducerea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor încălcă, cu bună ştiinţă, Hotărârea Guvernului nr. 1848/2004, privind stabilirea drepturilor de hrana, in timp de pace, ale personalului din sistemul administratiei penitenciare, neacordând norma de hrana 12B personalului din cadrul Penitenciarului Bucureşti-Jilava care îşi desfaşoară programul de lucru in ture(schimburi) de 12 ore serviciu operativ cu 36 de ore odihna.
Acest lucru se petrece înca de la data intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 1848 din 28 octombrie 2004, adică din 1 decembrie 2004, pe motiv ca din punctul acestora de vedere programul de lucru de 12 ore serviciu operativ cu 36 de ore odihnă nu reprezintă muncă în ture(schimburi).
Conform ART. 131^1 din LEGEA Nr. 53 din 24 Ianuarie 2003, (Codul muncii) ,, (1) Muncă în schimburi reprezintă orice mod de organizare a programului de lucru, potrivit căruia salariaţii se succed unul pe altul la acelaşi post de muncă, potrivit unui anumit program, inclusiv program rotativ, şi care poate fi de tip continuu sau discontinuu, implicând pentru salariat necesitatea realizării unei activităţi în intervale orare diferite în raport cu o perioadă zilnică sau săptămânală, stabilită prin contractul individual de muncă. (2) Salariat în schimburi reprezintă orice salariat al cărui program de lucru se înscrie în cadrul programului de muncă în schimburi.”, se delimiteaza clar ce inseamna munca in schimburi(ture) si chiar explicatia celor mentionati mai sus că tură nu înseamnă schimb este contrazisă de Dictionarul Explicativ al Limbii Romane ,,TÚRĂ1, ture, s.f. 1. Totalitatea salariaţilor care lucrează în acelaşi timp şi după acelaşi program într-o întreprindere sau instituţie în care se lucrează cu mai multe schimburi;”
Conducerea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor nu este interesată de condiţiile dăunătoare de transport a funcţionarilor publici cu statut special din Penitenciarul Bucureşti Jilava, Penitenciarul Spital Bucureşti şi Baza de Aprovizionare, Gospodărire şi Reparaţii.
Transportul funcţionarilor publici cu statut special care îşi desfăşoară activitatea în Complexul Jilava se asigură cu un ,,parc auto”, care încalcă aproape toate normele de poluare şi igienă posibile, alcătuit din autobuze şi autodube de transport persoane private de libertate care au peste 20 ani vechime.
În aceste ,,mijloace de transport”, care nu asigură nici cel mai mic confort, funcţionari publici cu statut special sunt supuşi capriciilor vremii ( ploaie, ninsoare, temperaturi coborâte sau extreme de ridicate, lipsa ventilaţiei, etc…) şi de asemenea monoxidului de carbon care nu de puţine ori a dus la afectarea stării de sănătate a acestora.
Condiţiile de siguranţă pe timpul transportului lipsesc cu desăvârşire personalul întrebându-se, având în vedere vechimea acestor mijloace de transport, când o să mai cedeze frânele?( acest lucru petrecându-se de câteva ori).
Aceste aspecte au dus la o stare accentuată de nemulţumire faţă de ,,preocuparea” Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor cu privire la îmbunătăţirea condiţiilor de muncă dezastruoase din cadrul Penitenciarului cu Regim de Maximă Siguranţă Bucureşti, Penitenciarului Spital Bucureşti şi Bazei de Aprovizionare, Gospodărire şi Reparaţii.
De asemenea, vă aducem la cunoştinţă că cel mai mare penitenciar din România, PENITENCIARUL BUCUREŞTI JILAVA, este condus de familia CĂMINISTEANU, respectiv toate hotărârile de importanţă deosebită sunt luate în dormitorul sau bucătăria personală a familiei CĂMINIŞTEANU.
Domnul comisar de penitenciare GHEORGHE CĂMINIŞTEANU a fost desemnat prin DECIZIE DE ZI PE UNITATE să îndeplinească ATRIBUŢIILE FUNCŢIEI DE DIRECTOR AL PENITENCIARULUI BUCUREŞTI – JILAVA, în perioada 11.02.2008 – 14.02.2008 precum şi în alte perioade, în timp ce doamna inspector principal de penitenciare MIHAELA CĂMINIŞTEANU, CARE ESTE SOŢIA SUS-NUMITULUI, a fost desemnată prin DECIZIE DE ZI PE UNITATE să îndeplinească, în perioada 11.02.2008 – 14.02.2008 precum şi în alte perioade, ATRIBUŢIILE FUNCŢIEI DE ŞEF BIROU RESURSE UMANE.
Precizăm că BIROUL RESURSE UMANE se află în SUBORDINEA DIRECTĂ A DIRECTORULUI PENITENCIARULUI, astfel fiind ÎNCĂLCATE FLAGRANT ŞI CU VINOVĂŢIE, prevederile ART.60, ALIN.1( (1) Încălcarea cu vinovăţie de către funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare, indiferent de funcţia sau postul pe care îl ocupă, a îndatoririlor de serviciu ce le revin, inclusiv a normelor de comportare, constituie abatere disciplinară, dacă faptele nu atrag răspunderea penală sau contravenţională) şi ART. 471 , ALIN. (2) („Art. 471 – (1) Funcţionarii publici cu statut special sunt în conflict de interese dacă se află în una din următoarele situaţii: (2) Nu sunt permise raporturile ierarhice directe între funcţionarii publici cu statut special care sunt soţi sau rude de gradul I”.) DIN LEGEA NR. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul că nu sunt permise raporturi ierarhice directe între funcţionarii publici cu statut special care sunt soţi.
Cu toate că acestă faptă constituie ABATERE DISCIPLINARĂ conform ART.60, ALIN.1( (1) Încălcarea cu vinovăţie de către funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare, indiferent de funcţia sau postul pe care îl ocupă, a îndatoririlor de serviciu ce le revin, inclusiv a normelor de comportare, constituie abatere disciplinară, dacă faptele nu atrag răspunderea penală sau contravenţională) şi ART. 61 LIT. „L” (ART. 61 Sunt abateri disciplinare următoarele fapte: l) nerespectarea prevederilor referitoare la incompatibilităţi, conflicte de interese şi interdicţii;) din aceeaşi lege, respectiv nerespectarea prevederilor referitoare la incompatibilităţi, conflicte de interese şi interdicţii CONDUCEREA ADMINISTRAŢIEI NAŢIONALE A PENITENCIARELOR nu a luat nici o măsură chiar dimpotrivă FIIND DE ACORD CU ACEASTĂ.
Inclusiv COMISIILE DE DISCIPLINĂ din PENITENCIARULUI BUCUREŞTI – JILAVA precum şi din ADMINISTRAŢIa NAŢIONALă A PENITENCIARELOR au muşamalizat aceste încălcări ale LEGII NR. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi a LEGII NR. 161/2003, privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei
Trimiteți un comentariu