Powered By Blogger

Recent Posts

Federatia Sindicatelor din Administratia Nationala a Penitenciarelor

duminică, 2 noiembrie 2008

Cine dă mai mult?

Sindicatul Naţional al Lucrătorilor de Penitenciare (SNLP) publică pe site-ul propriu un tabel comparativ referitor la creşterile salariale acordate, în perioada 2004 - 2008, diferitelor categorii profesionale.
.
Documentul, elaborat de Ministerul Muncii Familiei şi Egalităţii de şanse - Direcţia de Politici Salariale (în imagine), a circulat prin mapele celor care au participat la negocierile referitoare la obţinerea creşterilor salariale pre-electorale. N-a fost de mare folos după câte se pare.
.
Criza pomenilor electorale
.
Guvernul a încercat să gestioneze criza auto-indusă a pomenilor electorale. A pus pe liber un ministru care nu trebuia să fie niciodată ministru, a acuzat sindicatele de lipsă de responsabilitate şi a aruncat în presă diversiunea "salarii de directori". Dacă demiterea ministrului Adormiţei, cel veşnic prins cu temele nefăcute, nu a convins, celelalte două măsuri au reuşit să intimideze într-o oarecare măsură.
.
Au fost discuţii, au fost negocieri, au intrat în funcţiune şi tonomaţii şi deontologii. Preşedintele a promulgat legea votată de Parlament, iar Guvernul a dispus prin ordonanţă de urgenţă amânarea aplicării creşterilor salariale de 50% pentru sectorul educaţiei. Premierul părea sincer când se dădea uimit de salariile directorilor de agenţii, pe care augusta-i semnătură i-a pus în funcţie. Cândva, prin aprilie, aflase de salariul lui Marius Iosif. S-a mirat şi atunci, dar nefiind de utilitate politică, nu s-a băgat.
.
Politică salarială pentru lupta electorală
.
Dar să revenim la tabelul nostru. Forma completă, mult mai detaliată şi mai utilă unei interpretări comparative, nu a fost dată publicităţii. Eu, cel puţin, nu am găsit documentul întreg. Oricum, cel postat pe site-ul SNLP ne permite să tragem câteva concluzii. Prima, şi cea mai evidentă ar fi că, politica salarială este doar o vobă de talk show pentru guvernanţi. Până la urmă bătălia se duce în jurul maşinăriei electorale.
.
Ministerul Economiei şi Finanţelor, cel care ar fi trebuit să tempereze entuziasmul politic, a găsit justificări pentru orice. Principiile care au stat în spatele creşterilor salariale nu sunt clare, pentru că nu au existat vreodată. Episodul cu mărirea pensiilor fără o proiecţie bugetară, care să garanteze existenţa fondurilor la bugetul de asigurări sociale, este cel mai elocvent exemplu, tocmai pentru că la fel s-a întâmplat şi în situaţia creşterilor salariale pentru sectorul educaţiei.
.
Mituri şi mijloace de presiune
.
Campionii creşterilor salariale (2004 - 2008) sunt diplomaţii, personalul din învăţământ şi personalul medical. Undeva pe la mijloc sunt funcţionarii publici şi personalul contractual. Ceva mai jos se află personalul din sectorul de siguranţă, ordine publică şi apărare.
.
Se dărâmă un mit, dar dispare un mijloc de presiune. Sectorul de siguranţă ordine publică şi apărare nu mai este preferatul. Sigur că situaţia nu e deloc tragică, disparităţile sunt încă neglijabile, iar dacă discutăm de sporuri şi alte beneficii datele problemei sunt altele. Avantajul este însă că sperietoarea excluderii din acest sistem, folosită intens de ANP şi MJ, ca instrument de negociere/presiune, nu va mai avea acelaşi efect.
.
Cam aşa lucrează guvernanţii. Mai trag, mai împing, mai bagă în geantă. Ăsta e jocul puterii, iar sindicatele încă nu l-au învăţat. Nu se poate negocia cu căciula în mână, după cum nu se poate negocia nici în lipsa unei fundamentări solide, dar e chestiune de exerciţiu.
.
Link-uri utile:

16 comentarii:

Anonim spunea...

Nu numai ca nu suntem favoriti, dar se si vede o plafonare in cazul statutelor speciale. Probabil ca asa se pregateste intrarea in scena a legii privind salarizarea unitara.

Anonim spunea...

Tabelul fusese initial postat gresit pe site-ul SNLP. Lipseau cateva cifre importante. Acum e ceva inteligibil. Fara comentarii?

Anonim spunea...

N-ar trebui sa ne plangem, avem salarii destul de bune, dar ar trebui sa beneficiem de cresteri egale. daca pentru ceilalti se poate ar trebui sa se paota si pentru noi. Predoiu, Bala ce fac? Au adormit in post.

Patrick spunea...

Foarte relevant comentariul de la 10,32. Deja nu mai conteaza ideea transmisa si supusa dezbaterii, ci care organizatie a postat tabelul si cum a aparut initial. Unii chiar nu pot depasi rivalitatile. Nu conteaza ce se intampla in realitate. SNLP a facut o greselutza, trebuie urecheat.

Tabelul acesta face parte din categoria documentelor care nu ajung, de obicei, pe masa sindicatelor. De multe ori sindicalistii se multumesc si cu un singur rand din astfel de evidente. Poate fi extrem de folositor la o negociere, dar si pentru a trage anumite concluzii. Cu sau fara greseli, este foarte util. In sistemul de aparare cresterile au fost in jur de 50% in timp ce in alte sectoare au urcat spre 100% sau au depasit. Datele complete bineinteles ca sunt mai ample. Este de ajuns, insa, si atat.

Initial gresit, ulterior finisat, tabelul releva un aspect evident:
Ni se arunca in fata spaima plafonarii salariilor in cazul in care se aproba vreo lege unitara de salarizare fie pentru toti bugetarii (7 variante de proiecte pana in prezent), fie doar pentru functionarii publici (41 variante http://www.anfp-map.ro/proiecte_de_acte_normative.php - al saselea proiect de sus in jos), dar in realitate plafonarea se practica aproape insesizabil de ceva timp.

Ea decurge din inexistenta indexarilor sau a cresterilor valorii de referinta sectoriala (in 2008, in sistemul de aparare, aceasta a crescut doar cu 4 %, iar indexarile pentru ceilalti functionari publici au urmarit valoarea inflatiei prognozate - cam de 3 ori mai mult decat la noi).

Cand s-a cerut cresterea VRS pentru sectorul nostru cu 22 % pentru anul 2008, nu se facea decat o reparatie partiala corelata cu inflatia. MEF si MMFES s-au opus. Restul Guvernului a zis ca ei. Au ramas doar 4% in doua transe.

In sistemul nostru situatia a fost salvata in oarecare masura, in mod ingenios, prin OG 64 (nu s-a putut elabora chiar o lege a salarizarii noastre dar s-a obtinut o ordonanta, in perioada in care parlamentul nu era in sesiune / daca nu se reusea aprobarea acestei ordonante, nu stiu care erau sansele de crestere / totusi aceasta a fost emisa in 2006 cu efecte din 2007 si nu are nicio legatura cu indexarile). Au trecut 2 ani de atunci, iar perspectivele sunt sumbre.

Guvernantii au o parere clara. In politie, armata si implicit penitenciare sunt salarii prea mari. A spus-o Tariceanu si nu numai. Asta nu tine doar de sindicate si de negocieri cu caciula in mana. Cresterile propuse de MIRA si MApN (la care ne lipisem si noi) au fost sustinute puternic de reprezentanii celor 2 ministere - persoane cu greutate. Daca in sistemul penitenciar, putini parlamentari au sotii sau alte rude, pentru politie si armata sunt interese mai mari de aprobare a unor cresteri. Primesc ei, primim si noi. Ei sunt cateva sute de mii, noi doar 12 000. Nici ca potential de vot nu suntem prea atractivi. Dar ceilalti sunt. Si totusi nu au primit nimic. Oare pentru ca sindicatele stau cu caciula in mana? 4000 de politisti au iesit in strada alaturi de colegi din alte tari. Ce-au primit?

Cresterea VRS a fost din nou dezbatuta in Camera deputatilor in cursul procesului legislativ de aprobare a OUG 8/2008 (cresterea cu 4% in 2 transe) prin lege. S-a cerut pentru a doua transa 12% in loc de 2%. Modificarea procentului a fost sustinuta chiar de o parte dintre membrii Comisiei de aparare din Camera (generali, etc). MJ nu a fost nici macar prezent. Normal - nu participa decat cei care au initiat proiectul sau au depus amendamente. Ce treaba are MJ cu sistemul penitenciar. Au fost prezentate tabele comparative asemanatoare cu cel de pe site-ul SNLP dar si alte situatii care dovedesc ca in sistemul de aparare cresterile nu se apropie nici de jumatatea inflatiei. TOT NIMIC

In legatura cu Legea unitara a salarizarii, nu cred ca se va materializa. Negocierile pentru aceasta se tot reiau in perioade de campanie. Dar chiar daca se aproba, nu cred ca ne va afecta mai mult decat, deja, simtim.

Fie ca este vorba despre sistemul unitar de salarizare a functionarilor publici, fie ca este vorba despre salarizarea unica a tuturor bugetarilor acestea au ramas in permanenta la nivel de proiecte. Interesele care se ciocnesc sunt destul de mari si este greu de aprobat o lege.

Anonim spunea...

Era doar o observatie. Nu am vrut sa critic SNLP, nici n-aveam motiv. Va apreciez munca, si cred in utilitatea eforturilor voastre. Comentarii asteptam de la cititori, pe marginea politici de salarii, nu pe marginea greselii de editare. :)

Anonim spunea...

Patrick spunea "In sistemul nostru situatia a fost salvata in oarecare masura, in mod ingenios, prin OG 64 (nu s-a putut elabora chiar o lege a salarizarii noastre dar s-a obtinut o ordonanta, in perioada in care parlamentul nu era in sesiune / daca nu se reusea aprobarea acestei ordonante, nu stiu care erau sansele de crestere / totusi aceasta a fost emisa in 2006 cu efecte din 2007 si nu are nicio legatura cu indexarile). Au trecut 2 ani de atunci, iar perspectivele sunt sumbre".
Se poate afirma ca structura salariilor noastre se datoreaza acelui moment. Cine a reusit sa faca asta?
Nu conteaza, afirma unii, ni se cuvine.
In functie de interese lucrurile cu adevarat importante se minimalizeaza. Istoria se rescrie. Sefii au dat si inca mai dau tonul: X trebuie sa fi fost, este si va fi NEGRU, iar Y trebuie sa fi fost, este si va fi ALB!

Anonim spunea...

SNLP ARE DATORIA SA NE APERE INTERESELE SALARIALE.DACA IN URMATOAREA ETAPA NU VA "STRIGA "DESTUL DE TARE, VOM FI CERSETORII EX SISTEMULUI DE APARARE,ORDINE PUBLICA..........
PROPUNEM UN COMITET DE SPRIJIN DIN TOATE UNITATILE PENITENCIARE ,CU LIDERI DE SINDICAT CARE SI AU DOVEDIT TENACITATEA .
NUMAI VREM LIDERI CUMPARATI!!!

Anonim spunea...

De ce nu spuneti si de celelalte favoruri pe cere voi , functionarii cu statut special, le aveti fata de ceilalti bugtari?
Vi le amintesc eu:
- pensii mai bune decat ceilalti amarati de bugetari care ies la pensie la 65 de ani {nu ca voi la 55)
- bani cand iesiti la pensie:
- prime suficient de bune ;
- servicii medicale gratuite;
Nu-l maniati pe Dumnezeu si nu va mai comparati cu ceilati bugetari pentru ca voi sunteti cei castigati!

Anonim spunea...

18:47
cred ca nu-mi cunosc avantajele de lucrator de penitenciar

ce bani primim la pensie? pe langa pensie?
iar de asistenta medicala gratuita... nu ne porniti!

Anonim spunea...

servicii sanitare gratuite? Poate nu stii prietene tot traseul.... Nu ti-as dori sa te imbolnavesti. dai bani de la tine, alergi dupa ei, greuu....

Anonim spunea...

La functionarii publici cu statut special , pensia nu se calculeaza ca la ceilalti muritori , adica tinanad cont de punctele acumulate , care se raporteaza la salariul mediu pe ec.
Ei ies cu pensii cu mult mai mari decat totate celelalte categorii .
Banii in plus primesc in functie de anii lucrati si pot ajunge si la cateva ze ci de mii (10 salarii sau mai mult)
Si medicamente gratuite ,compensate in totalitete , daca vrei , iei!
Sau vi se pare putin? Ce asa de extraordinar faceti de meritati toate astea?

Anonim spunea...

Prietene de la 20:24,


Si eu m-am imvolnavit si nu a trebuit sa alerg pentru ca eu nu beneficiez de nimic!
Am platit tot , pur si simplu!

Anonim spunea...

Domnule anonim din03.11 ora18:47 respectuos te informez ca "servicii medicale gratuite"avem doar pe hirtie,de o buna bucata de vreme in Arad nu mai suntem primiti la nici un consult de specialitate nici cu ppl-ii nici noi personalul intrucit medicilor specialisti nu li s-a mai permis contract cu doua case de asigurari iar cei care au contract cu CNAS nu mai pot accesa nici un fel de informatii din programul CAS AOPSNAJ,prin urmare nu pot verifica daca suntem cu adevarat asigurati la aceasta casa de asigurari si pe cale de consecinta nu pot solicita bani pentru consultatii si alte operatiuni efectuate,in anul 2008 nu au primit nicu un leu de la casa AOPSNAJ pentru ceea ce au muncit pentru asiguratii acestei case,in consecinta suntem primiti doar daca platim;la unitate cind solicitam decontarea serviciilor medicale platite ni se comunica "nu se poate efectua decontarea intrucit aceste servicii sunt suportate de catre casa de asigurari",tot pe cale de consecinta daca platesc consultatia nu mi se elibereaza nici reteta compensata si cum nu mai avem medici de familie la unitati nu mai putem nici sa transcriem retetele ca sa beneficiem de gratuitate!Banuiesc ca nu lucrezi in sistem ,te invit sa ni te alaturi la toate avantajele pe care le-ai enumerat sa vezi cum sta treaba cu ce este pe hirtie si ce este in realitate!Va fi foarte interesant de vazut cum stam cund se vor termina consulturile medicilor de medicina muncii in sistem ANP,de vazut citi salariati care la angajare au fost perfect sanatosi in doar citiva ani au dezvoltat afectiuni cronice la care stresul are o pondere foarte importanta in declansarea lor,pondere demonstrata stiintific de multa vreme?!

Anonim spunea...

Pentru toti functionarii publici cu statut special, nemultumiti de drepturile pe care le au :

FACETI-VA PERSONAL CONTRACTUAL !

Anonim spunea...

De ce ni se pun atitea piedici de la ANP ?
Conform unui ordin ANP medicii din penitenciare nu mai pot fi medici de familie!!!
De ce mai cotizam la CAS AOPSNAJ ??
Ce face casa cu banii nostri ?!

Anonim spunea...

Haide domnule anonim de la 20:18:00 la munca la penitenciar si ia si dumneata banii astia multi...te previn insa ca nu-i ceea ce crezi...