Legea 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, a însemnat, cel puţin teoretic, demilitarizarea sistemului penitenciar. Acest statut a fost modificat prin OUG 47/ 2006 şi OUG 4/2008. În prezent un alt proiect de OUG este promovat.
Regulile de tehnică legislativă stabilesc în mod expres că:
(i) modificarea sau completarea unui act normativ este admisa numai daca nu se afecteaza conceptia generala ori caracterul unitar al acelui act sau daca nu priveste intreaga ori cea mai mare parte a reglementarii in cauza (...), iar
(ii) prevederile modificate sau care completeaza actul normativ trebuie sa se integreze armonios in actul supus modificarii ori completarii, asigurandu-se unitatea de stil si de terminologie, precum si succesiunea normala a articolelor.
(Legea 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative)
Din păcate însă Statutul funcţionarilor din penitenciare a devenit, prin aceste modificări, un act normativ eterogen, instabil şi ineficient. Prevederi normative din diverse sisteme sunt preluate fără a fi armonizate, modificările sunt exagerat de frecvente şi nu întotdeauna obiectiv justificate, iar soluţiile normative alese nu sunt întodeauna cele mai bune.
Se poate spune însă că problema principală este că se tot peticeşte un act normativ deja prost. Cu aceste ocazii se introduc sub masca unor prevederi urgente şi necesare o serie de prevederi care nu au legătură cu scopul actului normativ. Astfel se limitează drepturi salariale şi sindicale sau se redefinesc termenii dezvoltării carierei în sistem pe coordonate excesiv de rigide.
Sindicatele participă atât cât sunt lăsate şi cât îşi pot permite să o facă la demersul de modificare a acestui act normativ, dar consultarea este de cele mai multe ori de formă şi nu aduce îmbunătăţiri actului normativ.
***
Conform protocolului încheiat la 01 aprilie sindicatele negociază, începând de ieri, cu Ministerul Justiţiei (MJ) coordonatele modificării statutului. Singurul rezultat este deocamată amânarea conflictului de muncă.
***
De câştigat, din această situaţie confuză, nu câştigă decât cei foarte puţini care îşi văd propriul interes în actul normativ. Pierde însă sistemul penitenciar care de ani buni de zile nu beneficiază de un cadru normativ funcţional şi care să permită implementarea unei politici de resurse umane coerente.
Linkuri referitoare la acelaşi subiect:
5 comentarii:
iar soluţiile normative alese nu sunt întodeauna cele mai bune
...este un bun prilej de a lansa (din nou) o provocare:
Cum vedeti sistemul penitenciar ideal?
(de data aceasta cu referire stricta la statutul functionarului de penitenciar).
Cu respect,
anonim...
In cursul acestei saptamani vom avea, cu siguranta, si un articol referitor la solutii.
Au mai fost articole care direct sau tangential au avut acest obiect. Un exemplu: http://penifest.blogspot.com/2008/03/o-dezbatere-ratat-de-pltitorii-de.html
Va invitam sa contribuiti, daca va face placere, cu orice gen de informatii sau sugestii la blogpenifest@yahoo.com.
as dori sa stiu daca are cineva idee cand se vor scoate posturi la concurs ? multumesc
Pe cand Statul functionarului din ANP varianta 100?
Pe cand noua lege de executare?
Trimiteți un comentariu