1. În sfarşit, ANP-ul scoate de la naftalină Strategia de Imagine şi Comunicare
.
.
După 22 de luni de tăcere şi secretomanie totală, ANP-ul a organizat o conferinţă de presă. După 18 luni, imaginea ANP nu se mai rezumă la scandalurile în care este implicată conducerea. Şi, după 17 luni, în sfarşit, a fost scos de la naftalină proiectul Strategiei de Comunicare şi Imagine a ANP (relativ actualizat) şi asumată intenţia de a gestiona domeniul de PR în mod coordonat şi conform unor obiective asumate.
.
În perioada 3-5 septembrie, la Arad, strategia a fost prezentată purtătorilor de cuvant din sistem şi discutată cu aceştia. O mişcare un pic prematură, cred eu, atat din perspectiva deficienţelor de concepţie a strategiei, cat şi numărului mare de purtători de cuvant care, probabil, nu vor mai ocupa această funcţie foarte curand: vor fi scoase la concurs 17 posturi de ofiţer instructor secretariat (denumirea va fi schimbată în ofiţer relaţii publice şi comunicare).
În perioada 3-5 septembrie, la Arad, strategia a fost prezentată purtătorilor de cuvant din sistem şi discutată cu aceştia. O mişcare un pic prematură, cred eu, atat din perspectiva deficienţelor de concepţie a strategiei, cat şi numărului mare de purtători de cuvant care, probabil, nu vor mai ocupa această funcţie foarte curand: vor fi scoase la concurs 17 posturi de ofiţer instructor secretariat (denumirea va fi schimbată în ofiţer relaţii publice şi comunicare).
.
Compartimentul de comunicare ANP a fost, se pare, conştient de caracterul prematur al întalnirii, însă a preferat discuţia pe proiect cu persoane care au deja o oarecare experienţă în domeniu. Următoarea întalnire va avea loc la începutul lui 2009.
.
2. Scurt istoric al strategiei de comunicare
- Aprilie 2006: se ia decizia, pentru prima oară în istoria sistemului penitenciar, să fie elaborată o strategie de comunicare şi imagine.
- Mai - iunie 2006: este scris draft-ul unei strategii pilot, structurată pe două componente (analiză a mecanismelor de comunicare şi construcţia teoretică a obiectivelor) şi însoţită de un plan de acţiune, a cărui implementare trebuia finalizată pană la sfarşitul anului.
- Iulie - august 2006: Strategia este prezentată purtătorilor de cuvant, în doua sesiuni distincte, şi directorilor de penitenciare. Este adoptată prin decizie a directorului general la jumătatea anului.
- August - decembrie 2006: Perioadă de implementare. Dovedeşte limitele de concepţie iniţială, definirea nerealistă a unor termene, dezinteresul şi opoziţia multor directori de penitenciare în raport cu atingerea unor standarde minimale de transparenţă a sistemului (implementarea ajunge la un nivel de circa 65% din totalul acţiunilor propuse). În acelaşi timp, strategia produce o schimbare de mentalitate, necesitatea efortului de PR fiind, totuşi, internalizată. Acţiunea cea mai de succes rămane un studiu sociologic de anvergură finalizat în februarie 2007, care acoperă întregul sistem penitenciar şi toţi actorii implicaţi direct în activitatea sistemului (angajaţi, deţinuţi, jurnalişti, ONG-uri). Studiul zace nefolosit.
- Ianuarie 2007 - martie 2007: Se începe lucrul la o nouă strategie şi un plan de acţiuni întins pe doi ani. La concepţie lucrează un grup de 10 purtători de cuvant, compartimentul de comunicare ANP şi un consilier MJ. La sfarşitul lui martie documentul era aproape finalizat.
- Aprilie 2007 - mai 2008: Acceleratorul de particule de la CERN este pus în funcţiune la ANP într-un program pilot. Apare o gaura neagră care înghite orice urmă de decenţă, profesionalism şi integritate. Strategia de comunicare dispare şi ea în găurile negre mărunte din capetele domnilor Şpaiuc şi Iosif.
- August 2008: Strategia este scuturată de praf, reactualizată şi spartă în două documente mai mici: Strategia de comunicare şi imagine a ANP şi un plan de acţiune, separat, dedicat dezvoltării comunicării intrasistem. Este eliminată o parte importantă a strategiei iniţiale care privea o serie de studii şi analize ale sistemului penitenciar.
3. O strategie cu probleme
.
Spuneam că, citind strategia, autorii s-au pripit în a o lansa în cadrul întalnirii cu purtătorii de cuvant. Nu am să intru azi pe o analiză de conţinut a strategiei (postarea ar fi mult prea lungă) şi nici nu am să ating problema planului de acţiune pentru dezvoltarea comunicării intrasistem. Am să fac acest lucru în următoarele două postări. Totuşi, am să atrag, pentru început, atenţia autorilor strategiei asupra unor probleme evidente (cred eu), cu promisiunea că am să revin asupra lor. Pană atunci, puteţi accesa aici documentul. Vă invit să vă spuneţi părerea şi să contribuim toţi cei interesaţi la îmbunătăţirea ei.
.
Aşadar:
.
1. Strategia propusă nu este, în realitate, o strategie, ci doar un plan de acţiune. Simpla enunţare a 3 obiective nu va conferi unitate şi coerenţă efortului de comunicare şi construcţie de imagine şi, dincolo de simpla bifare a acţiunilor, implementarea strategiei nu va conduce la un rezultat unitar. Nu este prefigurat "brand-ul", nu sunt identificate mesaje cheie, nu sunt construite etapele temporale ale efortului de PR, nu sunt stabilite grupurile ţintă, nu este prezentată metodologia de implementare (definirea competenţele celor implicaţi în implementare, resursele, mecanismul de monitorizare a implementării, evaluarea personalului şi succesului acţiunii), nu sunt identificate riscurile în implementare, nu sunt proiectate rezultatele dorite (cantitative şi calitative) etc.
..
2. Strategia nu este adecvată unor necesităţi dovedite. În mare, sunt de acord că din martie 2007 şi pană astăzi, necesităţile sistemului penitenciar în materie sunt cam aceleaşi. Totuşi, nu poţi prelua un plan de acţiune care răspunde unor nevoi identificate după implementarea unei strategii pilot din 2006 şi planta aceleaşi acţiuni în 2008 fără a face o analiză a situaţiei actuale. Fără doar şi poate, imaginea sistemului este în regres faţă de acel moment, mecanismele de gestionare a comunicării şi imaginii s-au deteriorat, iar reflexele instituţionale în comunicare s-au tocit. Oricum ar fi situaţia, era necesară o analiză, fie ea minimală, a stării actuale (un miniaudit, pretenţios spus). Practic, strategia actuală răspunde unor nevoi ghicite ale sistemului, şi nu dovedite.
.
3. Nu sunt stabilite canale media şi vectori de comunicare. Strategia 2006 a mizat în cea mai mare măsura pe transparentizarea şi responsabilizarea penitenciarelor, deci pe canalele media locale. Principalul vector de imagine erau serviciile de intervenţie psihosocială din unităţi. La vremea respectivă s-a considerat că principala problema era opacitatea totală a unităţilor penitenciare şi imaginea proastă a acestora. După cum am spus, o analiză mai serioasă ar putea arăta astăzi că situaţia s-a inversat sau că structura centrală a regresat, ca imagine si reputaţie, la nivelul unităţilor. Ceea ce ar schimba accentul de pe media locale pe cele centrale.
.
4. Obiectivele sunt definite deficitar. Ele nu sunt difuze doar prin suprapunerea unor activităţi, ci prin însăşi formularea lor. Astfel, de exemplu, Obiectivul 1 (Promovarea imaginii de partener social şi implicarea activă a societăţii in activitatea serviciului penitenciar) şi Obiectivul 2 (Dezvoltarea colaborării cu partenerii sociali şi creşterea transparenţei instituţionale) sunt, în formulare, aproximativ redundante (exceptand partea cu transparenţa).
.
5. Suprapunerea obiectivelor duce, în mod automat, la definirea şi concepţia deficitară şi lipsită de coerenţă a măsurilor şi activităţilor din planul de acţiune. Exemplul cel mai la îndemană este numărul de măsuri identificate ca necesare pentru atingerea primului obiectiv: 1 măsură. La grade de generalitate identice (1 obiectiv - 1 măsură), am dubii că nu măsura este obiectivul real. Sau mă pot gandi că obiectivul nu este bine definit. Din punctul meu de vedere, ambele. Măsura este identică cu obiectivul, în cazul nostru:
Ob. 1: Promovarea imaginii de partener social şi implicarea activă a societăţii in activitatea serviciului penitenciar
Măsura 1: Promovarea activităţilor Serviciului Penitenciar în comunitate.
Între cele două nu e nicio diferenţă...
***
to be continued
16 comentarii:
Strategia de comunic...bla bla bla...Ma iertati ca indraznesc sa scriu si eu pe aici..am vazut titlul si nu m-am mai putut abtine!Strategia cui?Va rog fruos sa-mi permiteti sa spun cateva despre o asa zisa strategie care se vrea menita a tine lipite de fundul unor domni care s-au dovedit fara experienta ,niste scaune cu functii bine renumerate!Si daca tot ati vorbit de "Rahova" sa ne mentinem in sfera de actiune a personalului din aceasta unitate!Domnule director general cu deosebit respect va intreb:"Stiti ca penitenciarul Rahova este total scapat de sub control?Stiti ca pe sectiile de detinere stau detinutii cu grad sporit de periculozitate sub pretestul curateniei si a deservirii si isi fac combinatiile fare nici o jena iar in lipsa mijloacelor de constrangere si a nesustinerii de catre superiorii lor domnii gardieni ii privesc neputinciosi?Stiti oare ca domnii care raspund de siguranta detinerii nu stiu nici macar o particica din "strategia" care sa le permita sa tina in frau un penitenciar? frica de pierdere a functiei a permis delasarea si incriminarea gardienilor in orice fapta facuta de catre detinuti?Stiti oare ca noi cei din corpul ofiterilor nu mai putem avea control asupral detinutilor decat cu ajutorul unor gardieni mai cu experienta care la urma urmelor trebuie sa se ;ase calcati in picioare, la figurat,pentru a domoli spiritele sia nu se isca un scandal?Cand oare ati primit vre-o veste cum ca din cauza integritatii gardienilor si a faptului ca nu se lasa cumparati un detinut s-a automutilat? Niciodata cred! si mai am o problema,in care as vrea sa va cer sfatul dar nu indraznesc bineinteles,de ce ati decimat grupa de interventie? De ce nu ii lasa-ti sa-si faca treaba care trebuie sa o faca si ii incarcati cu sarcini inutile? ei sunt forta de prevenire de descurajare si la nevoie de interventie nu sunt servitori nu sunt in garda sa faca patrula noaptea iar in caz de necesitate sa nu poata raspunde prompt! sunt oameni care si-au riscat viata pentru ofiterii din conducere iar acestia le intorc spatele umilindui. Domnule director general mascatii astia sunt singura structura de care mai asculta detinutii! singura! doar in preajma lor ma simt in siguranta! Acum elaborati strategii domnilor. Gasiti solutii de lipire si mai tare a scaunelor de fundul dumneavoastra si lasati "Rahova" in intuneric... doar vine salariu si nu suntem tovarasi de pahar nu? de ce v-ar interesa sa fie linistea si pace..o zi frumoasa domnilor strategi
biata Rahova, acum il va avea si pe caministeanu pe cap. sunt de la Jilava, stiu ce spun.
noi avem comandanti de sectie fetite. de unde altii?
nici o strategie nu va aduce curand oameni capabili care sa devina profesionisti.
Pentru autorul primului comentariu de astazi nu este corect din partea dumitale,ai dreptate in ceea ce scrii dar de o strategie de Comunicare si Imagine chiar este nevoie si o nevoie mai mare decit crezi,printr-o strategie de comunicare vom iesi din conul de umbra in care suntem,vom fi luati in seama cind se va mai discuta pe viitor de personal auxuliar din justitie,vom fi priviti ca ceva mai mult decit simpli paznici de criminali,vom putea sa ne impunem ca o profesie si niste profesionisti,vom putea sa ascultam o stire in media care cind contine cuvintul PENITENCIAR si nu va fi neaparat o stire de scandal cu ceva ppl urcat pe turnul de la centrala.Personal cred ca la imbunatatirea imaginii penitenciarelor romanesti ar putea contribui si o mai buna colaborare cu organisme profesionale ale profesiilor care isi au reprezentanti in unitati[vezi colegiul medicilor,ordinul asistentilor medicali,corpul expertilor contabili,s.a.m.d.],o relatie reala cu aceste organisme ar ajuta ca noi lucratorii din acest sistem sa nu mai fim atit de invizibili profesional.
Anonimul de la 11.54 face parte din "corpul ofiterilor" (scrie el). Cititi ce scrie si veti intelege de ce e important ca agentii sa dea examen odata cu cei din sursa externa si de ce imaginea noastra este la pamant. Omul asta e functionar public, e ofiter? In loc sa taca si sa se bucure ca, asa batut in cap cum e, a ajuns ofiter, el isi da cu parerea si vrea sa se creada si ironic. Cred ca "bla, bla, bla..." face ori de cate ori trebuie sa citeasca mai mult decat o propozitie.
Felicitari, fam. musat. Ca de obicei, la inaltime. De acord cu tot ce-ati scris.
Articolul asta e cam eteric. Nu neg validitatea unor critici aduse dar mi se pare un exercitiu de argumentare teoretica care nu isi are locul pe un domeniu inca in infantilitate in cadrul sistemului penitenciar. Atata timp cat nu se poate garanta o continuitate de strategie generala de la o administratie la alta la nivel institutional, mi se pare o pierdere de timp sa o supra-analizam pe cea actuala de comunicare si imagine care in cel mai bun caz a fost un semn de reintoarcere la normalitate dupa dezastrul Iosif-Spaiuc, cei ce au condamnat la moarte insasi ideia de strategie. In retrospectiva, eforturile mentionate din 2006-2007 desi bune ca intentie s-au dovedit futile la numai cateva luni dupa aceea o data cu schimbarea conducerii, singurul lor merit fiind ca au dovedit unora (care deja stiau) ca se poate. O strategie serioasa de orice fel isi are rostul numai in conditiile unei stabilitati macar pe termen mediu daca nu lung.
anonimului de la 00.39
Deci , care e problema ta?
"Deci , care e problema ta?"
Veninule, nu te-ar tenta mai mult sa comentezi greseli de ortografie decat sa pui intrebari prostesti? Inutile amandoua dar parca mai bine nebun decat prost.
Ce venin de doi lei!
anonimului de la 00.39
Esti dovada vie a faptului ca, de cele mai multe ori, prostia se imbina perfect cu rautatea. Oricat de mult ai incerca sa le spoiesti cu niste fraze invatate pe de rost. Stiind ca aceste cuvinte "te doare", iti transmit, draga anonimule, doar hai putin sictir.
Anonimule de la 0.39, filosof jigarit si ratacit prin sistem. Dute invartindute. Are dreptate veninosul. Ce vrei de fapt?
Bai sictiritule, ti-ai pierdut veninul si acum ti-ai pus apa din balta Brailei? Esti doar un penibil bagator de si in seama. Jalnic, jalnic.
Mie nu mi s-a parut ca anonimul de la 00.39 ar fi prost sau rau. Replica lui a fost chiar inteligenta. In schimb, tu, Venin, esti un mic pervers excitat de orice cuvant urat pe care-l rostesti. Si eu care am scris despre tine ca ai bun simt. M-ai dezmagit.
Militarule, se scrie "du-te invartindu-te", nu cum ai scris tu.
Desi Braila nu e chiar foarte aproape de Poarta Alba. Si nici de Bucuresti. Nu-i asa, veninule?
ptr militar...
Mareanee, hei, Dumitrache , nu auzi? Lasa blogul, ca aici nu-i un loc pentru misogini!
Iar iti dai in petec.
Incearca macar o singura data sa fi intelept si asculta-i si pe ceilalti din jurul tau. Nu esti doar tu mintea luninata a sistemului (am vazut la ce rezultate ne-ai adus - nesatisfacator).
Hai ca te asteapta excursia,fuguta in concediu cu tine ca ai obosit! Nu ai plecat inca?
Trimiteți un comentariu