Stiu directori care explica foarte convingator cum nu pot aplica o Lege, o Ordonanta sau o Hotarare a Guvernului, ori un ordin al ministrului pe motiv că au alt "ordin" de la ANP (sau, pe vemuri, DGP). Nici măcar ordin nu e, dar fiind de la "eșalonul superior", e totuna. Obligatoriu și absolut, se înțelege, chiar dacă ar fi scris cu creionul chimic și adus de un porumbel.
De prea multe ori o oarecare adresă primeste numele de ordin si este prezentata tuturor drept "lege", dosarele cu 'chestiuni obligatorii' (n-am găsit alt nume) devinind din ce in ce mai voluminoase, misterioase și... ignorate. Absurd. O adresa nu poate modifica un act normativ. Nu mai vorbim de consumul de inutil de hartie, nervi si timp. Dar, se intampla.
Penitenciarele au devenit, si din acest motiv, excesiv de dependente de ANP sub pretextul unificarii practicii intr-un sector de activitate sau altul. Care practica, numai unificata nu e dupa ani intregi si mii de adrese. Nimeni nu mai interpreteaza si aplica legea folosind instrumente simple si altfel la indemana studentului din anul I de la drept. Toata lumea asteapta lumina de la Bucuresti sau, dupa caz, de la superiorul ierarhic.
Obisnuinta adreselor care explica lucruri ce n-ar trebui explicate nu face decat sa ne complice existenta, prea multe detalii (inutile) crescand posibilitatea divergentelor in interpretare si aplicare. Practic, in prezenta acestor adrese, sistemul devine din ce in ce mai greu de reglementat, desi toata lumea stabileste reguli.
**
Destui se plang de interventia excesiva a ANP in coordonarea activitatii penitenciarelor, cativa critica scaparile logice sau de forma si toata lumea considera nedrept modul cum este tratat cel care aplica "ordinele" si cel care duce greul. Absolut justificate plangerile... Intrebarea e daca exista si o solutie pentru confuzia asta generala? Poate că da, as zice. Poate ca limitarea drastica a acestor adrese ar fi o soluție.
Raportul de subordonare dintre MJLC - ANP sufera de exact aceleasi practici. Si, nu e de mirare ca din acest motiv bugetul ANP a fost diminuat printr-un e-mail trimis de un economist din MJLC, ca primele de vacanta au fost suspendate printr-o adresa sau, ca e nevoie de o adresa pentru a se acorda dreptul de echipament.
Tot printr-o adresa ANP recunoaste ca sta prost la capitolul executie bugetara si cere penitenciarelor sa completeze din venituri proprii fondul de salarii. Iertare! Nici macar nu e o adresa, e un e-mail - adresa. Pana acum statea bine cand era ordin sa stea bine, fapt comunicat deasemenea prin adrese.
***
Trebuie sa admit ca e si asta o metoda. O metodacare presupune ca ANP va trimite adrese, din ce in ce mai multe, din ce in ce mai neclare, iar penitenciarele vor cere din ce in ce mai multe explicatii din ce in ce mai confuz si in chestiuni din ce in ce mai simple. Este însă cea bună?
Poate ca ar trebui sa ne hotaram daca putem sau nu putem sa aplicam legea asa cum trebuie?! Poate ca n-avem nevoie de mii de adrese?! Poate ca adresele produc mai multe probleme decat rezolva?! Poate...
22 comentarii:
Huggin,un exemplu clasic de director dependent de A.N.P. este Bota de la Bircea Mare care nu risca si nu face nimic fara sa aiba recomandarea A.N.P. Un fricos caruia nu-i place sa apara in ochii sefilor nici cu evenimente negative nici cu cele pozitive.Sta in banca lui linistit sperand ca nimeni de la Bucuresti nu-si va da seama de incompetenta lui pe care si-o mascheaza destul de bine si-l baga in fata pe nefericitul Mara ( imputernicitul pe functia de director adjunct desi la examen a luat nota 2 )care o ia de multe ori in locul lui
S-a incercat si in anii anteriori o "descentralizare",dar sunau telefoanele "in draci",ptr. lamuriri.
Este greu ca cineva sa-si asume raspunderea.Cei care nu o fac,ori sunt nepregatiti,ori nu vor sa riste.
Despre multitudinea de "ordine "emise de ANP,- nu cumva vor sa arate ca si cei de acolo sunt necesari,au "obiectul muncii".
Cu citiva ani in urma, numarul angajatilor era mai putin de jumatate, fata de citi sunt acum si nu existau calculatoare.
Ce parere aveti d-lor conducatori?
Huggin,un alt exemplu clasic de director dependent de A.N.P. este Stroe Catalin Blazian de la Jilava, care nu respecta Legea 293/2004, sau Acordul de serviciu din cauza unei adrese venite de la ANP.
O solutie ar fi atacarea acestora in instanta domnule adm.CE ESTE ASA GREU?Cunoastem doar,ca acestea sunt indreptate, adesea ,impotriva drepturilor noastre,drepturi pe care trebuie sa le aparati chiar voi,liderii de sindicat.Nu ne mai plictisiti cu constatarile astea, pe care le cunoastem si noi si nu ne mai alimentati frustrarile pe care le avem deja.Avem nevoie de mai multa tenacitate din partea voastra si tineti mai aproape de indivizii din A.N.P.nu-i lasati sa "respire".Curaj!
TOTI DIRECTORII SUNT DEPENDENTI DE ANP !!! Nimeni nu misca, nimeni nu ia decizii fara sa aiba binecuvantarea "domnului doctor sau al asistentilor lui"..., chiar daca marea majoritate nu o recunosc acesta este ADEVARUL gol golut !!! Sa fie oare vorba de "potenta"????...sau "impotenta"???? va las pe dumneavoastra sa trageti concluziile!!!!!
Suntem, d-le Huginn, în plin război al scrisorilor, e-mail-urilor şi depeşelor. Ordinele cu prevederi contrare legilor în vigoare au căzut în desuetudine. Se pare că, la adevăr, punctează doar ANP-ul. Dar nici sindicatele nu se lasă mai prejos. Bagă şi ele depeşe în contrapartidă. De exemplu, ultima scrisoare în care se exprimă ingrijorarea legată de iminenta reorganizare şi modificare a statelor de funcţii. Eu cred că ar trebui băgat şi un e-mail. Cel puţin. Cinci stele.
Din cate stiu actele normative interne (ordinele ministrului, directorului institutiei respective) sunt emise pentru aplicarea legii. Deci rolul lor este de a stabili metodologia de aplicare a unor dispozitii din lege.
Nu ma refer la diversele adrese primite de la ANP considerate de unii ”ordine” si care de multe ori sunt contrare legilor in vigoare.
Problema cu care ne confruntam este imposibilitatea aplicarii legii in vigoare, datorita existentei unor ordine (metodologii) vechi care nu sunt actualizate. Culmea este ca o anumita dispozitie din lege este aplicata in mod diferit in 2 sau 3 ordine interne, iar problema hilara apare in momentul in care iti vine controlul de la ANP si ti se imputa ca nu ai aplicat si respectat corect acel ordin invechit, chiar daca tu le demonstrezi ca ai procedat conf. legii in vigoare.
Consider ca este absolut necesara existenta unor ordine interne clare si actualizate permanent cu modificarile intervenite in lege, tocmai pt aplicarea corecta si unitara a acestora de catre unitati.
Dar aceasta este o problema pe care ANP-ul trebuie s-o rezolve prin Serviciul elaborare acte normative.Daca acest serviciu isi face sau nu treaba este o alta problema, desi este evident de constatat ca nu a facut mai nimic.
Tot o problema ar fi si lipsa competentei si experientei profesionale a celor de la Directia inspectie penitenciara . Suntem controlati fara existenta unor proceduri si dupa scoala ”Dughila” de ca si cand ar fi organe de cercetare penala.
N-ai sa gasesti niciodata intr-un material de control cauzele reale si obiective ale constatarilor negative, ci doar masuri si termene desi le explici ca acestea nu pot fi realizate.
Ce faci atunci cand tu aplici corect legea in vigoare, dar esti sanctionat ca nu ai respectat ordinele interne vechi, contrare si neactualizate cu legea ?
Te certi cu cei care te-au sanctionat, devii o persoana incomoda daca le demonstrezi ca ai dreptate, esti schimbat din functie, devii frustrat, te saturi de incompetenta, de ipocrizie, ai puterea sa continui daca mai ai speranta ca se va schimba ceva sau pleci din sistem cu scarba.
Ferice de cei care se pot pensiona si curaj celor tineri pt ca numai voi puteti insanatosi acest sistem.
PUNCT OCHIT-PUNCT LOVIT!!!ii dau dreptate lui 22.09-08:22!si inca o adresa tare, nu mai conteaza gradul de risc al detinutului ,il clasificam si la munca cu el,ca doar conform altei adrese ne vom lua salarile din fonduri extrabugetare.FALS!guvernul aloca sumele necesare pentru plata salarilor.inseamna ca spitalele penitenciare nu vor mai lua salariul?propaganda si manipulare prin adrese de rahat.nu putem schimba legile prin adrese doar asa,ca ne numim Bala si suntem mare doctor,cred ca este un doctor acest domn Bala de competenta lui CIOMU!PROBABIL CA ACEST bALA VREA SA INSTITUIE LA NIVEL NATIONAL UN TIP DE MUNCA GEN TIMISOARA ADICA,IESI DIN TURELE DE NOAPTE SI MERGI LA INSTANTA PANA PE LA ORA 12,SI CEILALTI, DIN LIBERE MERG LA PUNCTELE DE LUCRU!INADMISIBIL!TREBUIE INTERZIS ACEST PROGRAM ABUZIV!SNLP SI FSANP STOPATI CAT MAI ESTE TIMP ACEASTA PURTARE ABUZIVA PRIN ADRESE PESTE ACTE NORMATIVE,SI SA FIE RESPECTAT DREPTUL ANGAJATULUI LA TIMP LIBER DE ODIHNA!
Huginn nu cred ca solutia este limitarea adreselor transmise de ANP.
In ANP se poate constata recordul national in birocratie: aceeasi ”situatie sau raportare” este solicitata de mai multe ori intr-o luna sau de catre mai multe directii (chiar daca n-au nici o competenta in domeniul pt care se solicita raportarea respectiva).
Sau si mai caraghios este cand primesti o adresa de la o directie in care ti se comunica luarea unor masuri, iar dupa cateva zile primesti o alta adresa de la alta directie care contrazice prima adresa.
Daca le soliciti sprijin si indrumare (conf. atributiilor si competentelor stabilite prin ROF), fie nu primesti nici un raspuns,iar daca le dai telefon si le spui ca nu ai primit nici un raspuns, iti comunica pe un ton superior sa citesti legea, ca n-au timp nici sa respire cat au de lucru.
Nu mai vorbim de situatiile neclare pe care le cer de la unitati, pt care trebuie sa dai zeci de telefoane pt a solicita lamuriri, apoi revin cu alte adrese in completarea primei, la care trebuie sa transmitem , din nou, alte situatii.
Deci problema nu ete numarul adreselor transmise de ANP ci de continutul (competent,corect,legal,coerent, explicit) al acestora care tine de profesionalismul lucratorilor din esalonul superior, conform functiilor superioare pe care le detin.
PENTRU TOTI COLEGII DIN TOATA TARA VA RECOMAND UN ARTICOL BETON:
http://sivbarceamare.blogspot.com/2009/09/jos-nepotismul.html
Ce scrie asta de la Deva, daca o fi de acolo te minunezi!
Domnule Huginn, haideti sa facem un pamflet desi ati atins o problema foarte serioasa. Este ca si cum cineva, acolo, la elaborarea actelor normative, deocamdata ne distram asa, la suprafata fenomenului, s-ar strange periodic si ar "cloci" ordinele, adresele, regulamentele interne, respectand mai multe proceduri si mai multi pasi, cu sfintenie, in asa fel incat efectele sa fie cat mai greu de produs iar cei care ar fi, cumva, favorizati de vreo prevedere sa se bucure cat mai putin si cat mai tarziu cu putinta. In primul rand, in preambul, se cauta sa se dea legea dupa copac, cat mai cotita. Sa nu mai ramana nimic din ea si spiritul ei. Daca se poate, desigur. Prin formulari ambigue ori usor incalcite, in interesul superior(ilor), se lasa portite de interpretare la nivelul subunitatilor. Alteori, se intarzie elaborarea normelor interne pana la limita maxima prevazuta, eventual, in legea superioara. De ce sa ne grabim daca in lege apare termenul posibil de elaborare, de 1 an, 2 ani, 20 de ani, pe viata de acum sau cea de apoi ?Daca interesele de grup ale familiei o cer, se inventeaza prin ordinul sau regulamentul de aplicare al legii superioare noi bariere in aplicarea cu celeritate a dispozitiilor actului normativ, chiar daca spiritul legii este foarte clar. In cazul in care nici asa nu se ating scopurile "grupului" de interese obscure de la inalt nivel, se purcede, pur si simplu, la trimiterea unei adrese prin unitati, in care se specifica faptul ca prevederile acesteia, chiar daca exced legea, se vor aplica pe un termen limitat, din ratiuni superioare, bineinteles. Vezi prima de vacanta si altele. Daca tine, se vor viza calendele grecesti, fara nicio problema. In alte cazuri, din contra, dupa cum am vazut si mai sus, se prelungesc termenele prevazute in articole de lege pana cand cei vizati devin din ce in ce mai putini sau dezinteresati ori valoarea de inventar scade pana la cativa banuti de cupru. Daca este musai sa se dea un ordin intr-o forma absolut inaccpetabila pentru "gruP', pentru ca prevederile din Lege sunt, ghinion, bine elaborate, nu mai pot fi aplicate alte "corectii" in beneficiul sau, nu mai este timp fizic, grupul executa o curatare a terenului, o anulare a "tintei" pe care urmeaza sa isi faca efectele aceste ordine si, ulterior, acestea sunt imposibil de aplicat pentru ca obiectul lor: persoane, terenuri, alte active, drepturi etc., pur si simplu au fost scoase din campul de aplicare. Alteori, tehnica legislativa este voit rudimentara pentru a se lasa loc de intors in caz de intentare actiuni in civil ori penal. O adevarata mana cereasca sunt formularile, virgulele, conjunctiile , prepozitiile puse in mod nefericit in vreun act normativ de rang superior. Acestea se ingroasa prin ordinul de aplicare si te pot trimite direct in pensie, in detasare mai mare de 6 luni ori la balamuc, dupa caz. Daca nu mai este timp absolut de nicio manevra, riscand ca Legea sa dea satisfactie "preopinentilor" in orice moment, se trece pur si simplu la eleborarea unei adrese scurte, fara prea multe explicatii, nervoase in continut, cu doua amenintari de final, bagate spre orele serii prin unitati, care sa provoace efecte in maximum 24, 48 ore. Se da si un telefon la esalonul superior pentru o informare in caz de. S-ar putea scrie un adevarat "Manual de tehnici de imbarligare si manipulare legislativa" pe marginea normelor, a ordinelor, tehnicilor, deciziilor, adreselor, regulamentelor si criteriilor de aplicare a Legilor Statului Roman. Exista o adevarata enciclopedie de proceduri de "inmuiere si diluare" a efectelot unei Legi. Nu e usor, domnule Huginn. Tot respectul pentru acei oameni care isi pierd zilele si noptile gandindu-se cum sa se mai invarta in jurul cozii si sa te faca sa iti iei campii, tu , un om obisnuit cu ordinul simplu: drepti!, scurt si la obiect. Nu e usor, in orice caz, nici pentru ei. Dar, mai ales pentru noi, desigur. In acest timp, ministrul legilor este inregistrat cum se distreaza, ca si noi, in sala de forta, pe marginea evenimentelor sistemului.
E o problema asta cu asumarea responsabilitatii. Suntem niste lasi intr-o lume meschina. Desi barba vine de la barbat, multi o poarta degeaba. Cine stie care e profilul managerului model?
Conducatori care ne conduc, unde? Ca nici viata lor nu si-o conduc cum trebuie. Asta trebuie sa ne dea de gandit.
Si sunt femeie si sunt mult mai hotarata decat un barbat.
Problema nu e atat ANP-ul cat cei cu functii de conducere din unitati care nu sunt capabili sa gasesca cele mai eficiente solutii la problemele pe care le intampina. Sunt imputerniciti care pentru o decizie cat se poate de simpla trimit imediat email la ANP pentru lamuriri. ANP-ul la randul sau e vinovata pentru ca raspunde la toate aceste solicitari puerile, cand ar putea sa ceara socoteala persoanei in cauza pentru nepricepere sau sa nu mai prelungeasca imputernicirea acesteia, inlocuind-o cu una mai capabila.
Huggin, cel mai bun exemplu e Matei de la Iasi. Parca ai scris articolul uitandu-te la ea.
pt anonimul de la 21:37:00
Dupa cum gandesti si te exprimi in scris, se vede ca nu ai intocmit in viata ta o lucrare, dar iti place sa-ti critici sefii.
Super tare, Civilule!
O analiză extraordinar de pertinentă a tot ceea ce (des)compune funcţionalitatea sistemului.
Jos pălăria!
@Huginn
Un articol liniştitor pentru... neliniştile noastre!
Quod erat demonstrandum!
Huginn continua seria articolelor interesante si pline de atitudine. Felicitari! Ieri a demonstrat ca si putin "patetism" il prinde.
@21.37
Bineinteles ca problema nu e niciodata la ANP. Doar nu ei au pus oameni catelusi la conducerile unor institutii. Au rasuflat usurati cand au scapat de directorii cu caracter. Atitudinea pe care ati descris-o, iritarile celor de la ANP atunci cand li se pun intrebari la care nu pot sa raspunda, imi amintesc de clipul acela cu porcusorul isteric: "Comentezi?". Sa fim rezonabili! Cei de la ANP trimit uneori adrese idioate la care noi trebuie sa raspundem "pana ieri", iar cand din unitati se solicita lamuriri suplimentare, scot amenintari pe nari. Imi aduc aminte de unii agenti neinspirati care incepeau glume proaste cu unii detinuti si, cand acestia le dadeau cate o replica la care nu mai aveau raspuns, amenintau cu raportul de incident. Preamaritilor, daca nu puteti explica, macar nu va mai isterizati asa, ca nu va sta bine. Poate maine-poimaine veti ajunge prin unitati si atunci sa vedeti cum va bateti capsoarele alea nefolosite cu ordinele pe care voi le-ati dat.
pt anonima de la 19:55:00
Draga, fa un curs de management si vei afla ca exista multe tipuri si modele de manageri.
Şi în ANP, ca şi în terioriu oamenii sunt de calităţi diferite, uneori chiar îndoilnice. Unii încă nu pot crede că au ajuns acolo, se cred atât de sus încât uită de Dumnezeu şi de morală, uită că sunt oameni sau poate au început să nu mai prea fie...
sapresupunem ca se va aplica aceasta "depesa" cu asigurarea unei parti din fondul de salarii din fonduri proprii. Stim ca sunt penitenciare care nu scot detinuti la munca pentru ca nu au oameni destui pentru escorta. Acolo cum se va proceda?
eu mor de curiozitate sa stiu din ce fonduri isi vor plati cei din ANP fabuloasele salarii. Ce fonduri proprii au dansii? Tot de pe spatele prostilor? Daca pentru noi, cei din unitati, se vor face modificari pe ici pe colo, pe la sporuri, ei care au cele mai multe, presupun ca le vor lua pe toate, ca si pana acum, asa-i? Adica, pe sistemul, ne sacrificam, adica voi, luam salarii, adica noi...
Trimiteți un comentariu