Powered By Blogger

Recent Posts

Federatia Sindicatelor din Administratia Nationala a Penitenciarelor

duminică, 21 iunie 2009

Şi totusi…credinţa

Zilele trecute am auzit o replică tulburătoare: „Credinta trebuie ţinută departe de instituţii”. Mi-a adus aminte de ceea ce mi-a spus odată un preot din oraşul meu: „acolo, la puşcărie, e plin de păgâni”. Mă aşteptam să facă măcar o excepţie (eram de faţă), dar era atât de supărat, încât nu mi-a sesizat aşteptarea.

Apoi mi-am amintit de părintele de la noi din penitenciar, cum mergea el şi îşi scotea singur deţinuţii la slujbe, cum îl ironizau agenţii de pe secţii, cum se răţoiau la el, cum zâmbeau superior ofiţerii de la pază când îi ruga ceva părintele, cum îi ţineau teorii savante şi lipsite de fundament creştin unii „intelectuali” pripăşiţi prin sistem, cum deţinuţii îi tulburau slujba şi nimeni nu-i potolea... şi câte şi mai câte.

Părintele s-a necăjit la început, apoi a devenit mai glumeţ, ţinea mai bine la replici brutale şi nesărate şi încerca să răspundă cu o vorbă bună şi cu un zâmbet chiar şi celor mai acide replici. Nu despre părinte este vorba, însă, ci despre noi. Chiar nu avem nevoie de valorile creştine în acest mediu?

Este adevărat că instituţiile statului sunt laice, că nu trebuie să permită niciun fel de discriminare pe criterii religioase, dar instituţiile sunt formate din oameni, iar oamenii au o viaţă interioară mai bogată sau mai săracă, dar întotdeauna populată.

Ce e oare în sufletul nostru? L-am populat cu gânduri bune sau cu răutăţi inutile? Putem fi răbdători, echilibraţi? Putem încerca să vedem partea bună din om măcar pentru o clipă? Putem să ne sprijinim unii pe ceilalţi şi să facem cu adevărat o echipă? Putem învăţa de la martirii creştini să rămânem fermi pe cale sau ne luăm după şmecheraşii de zi cu zi?

Suntem la limita între civilizaţii şi avem nevoie să ne întărim coloana vertebrală cu valori creştine şi să ne înmuiem inimile. Coloana flască, inimile împietrite şi gândul prefăcut, iată duşmanii noştri personali şi şerpii sistemului.

Avem nevoie de spiritualitate, avem nevoie de o infuzie de credinţă în vieţile noastre. Nu credeţi?

106 comentarii:

Anonim spunea...

Imi place articolul. Sper sa-l comentam dupa ce ne intoarcem de la biserica.

Anonim spunea...

popa e combinator!!!

Anonim spunea...

bah ce articol...imi dau lacrimile...pfui...mergi sa predici la biserica bah!

IUDA spunea...

Pestele de la cap se-mpute.
Ce pretentii sa avem de la supraveghetorii de pe sectii cand tocmai dl. Bejan din ANP a incheiat ultima intalnire cu preotii din unitati cu formula "sa aveti grija cum va purtati...".
Nu preotii sunt persoanele cele mai potrivite pentru a face morala privind comportamentul, dar ce sa-i faci domnului pazist.....

Anonim spunea...

Stimati domni, daca si la un articol de aceasta factura avem aceste reactii,, daca in loc sa incercam sa intelegem ce mesaj transmite autorul, daca refuzam sa ne intoarcem spre propriile erori, probabil ca nu mai ramane nimic de facut.

Einstein a fost intrebat odata cum va arata al 3-lea razboi mondial.

Raspunul sau a fost: "Habar n-am, dar stiu ca al 4-lea va fi cu bite si pietre".

Anonim spunea...

In momentul in care am decis sa scriu un astfel de articol, mi-am asumat "riscul" ca voi intalni prejudecati care ar putea sa ma doara, in calitate de crestin. Preotii sunt si ei oameni. Prin urmare, pot gresi. Asta pe de o parte. Pe de alta parte, fiecare gest, cu cat e mai urat si mai rau, cu atat are rationalizari (justificari) mai elaborate. "Popa e combinator", "popa e sifon", "popa e smecher" etc... si multe alte idei de genul acesta (unele cu corespondent in realitate, altele fara) sunt, pentru unii dintre noi, motive care justifica lenea spirituala, rautatea si invartosarea noastra. Aici nu este vorba despre preoti, dragi colegi, ci despre noi. Care ne este identitatea? Ce fel de oameni suntem si ce fel de oameni vrem sa devenim? Puscaria, cu toti oamenii care o populeaza, e vatamatoare si absorbanta de energii. Ce anume ne mentine vii, ce ne reda energia, ce ne pastreaza oameni? Ce inseamna sa avem coloana vertebrala, fara sa fim incapatanati? Cum putem fi buni, fara sa fim luati de fraieri sau fara sa ne pese daca cineva ne considera asa? Ne putem asuma responsabilitatea alaturi de colegii nostri, sa fim solidari cu ei si la greu, nu doar la chefuri sau nici macar acolo? Despre asta este vorba. Putem sa discutam sinceri despre noi? Cineva spunea (foarte simplu)ca religia fiecaruia este ceea ce simte si gandeste omul atunci cand este singur, fara semenii lui in preajma. Sa ne gandim la noi... Chiar... Cine suntem? Si ce vrem? Sunt justificate sau nu energiile pe care le descarcam zi de zi? Ne utilizam viata pentru un scop bun, pentru unul rau sau ne-o traim fara niciun scop? Intrebari grele pentru o zi de duminica? Sa nu ne agitam! Raspunsurile le putem da zi de zi.

Tora ! Tora ! Tora ! spunea...

Adanca-i noaptea,orele profunde...
Gemand,spre raftul cartilor ma-ndrum
si-ntreb in soapta fiece volum:
-Tu esti?Si cartea fuge si se-ascunde.

Plangand,intreb portretul ei acum:
-Tu esti?Si nici iubita nu-mi raspunde.
Imi umplu cupa-n vin sa ma scufunde,
Intreb:-Tu esti?Si cupa piere-n fum.

Si-ntreb si spada:-Tu esti?Si tace.
Si,cum ma prabusesc in jilt,infant,
din zid o umbra alba se desface...

Ma-ntorc spre ea cu sange in cuvant
si-n ochii lui Iisus e numai pace
Intreb:-Tu esti?Si umbra spune:SANT
(Radu Gyr)

Prin credinta inimile se despietresc,gandul devine curat,"dusmanii" ne sunt frati iar serpii se transforma in porumbei!
Daca n-ar fi existat credina n-ar fi fost eroi!

Anonim spunea...

Domnul Bejan face parte dintre "intelectualii pripasiti" prin sistemul penitenciar. Intamplator sau nu, pe undeva pe la varf. Dar pestele era imputit de mult. Asta nu inseamna ca domnul Bejan o fi vreun stralucit.

Anonim spunea...

Ai dreptate, prietene Tora. Cati oameni au murit pentru credinta si ce teroare a fost impotriva crestinilor! Noi nu suntem vrednici nici macar sa vorbin despre asta. Vorba lui Prisonworker, in urma vizitelor la Sighet: "...aproape că îţi vine să te spovedeşti pentru fiecare moment de slăbiciune sau oboseală pe care îl resimţi..."

ofiter indezirabil spunea...

Eu nu am inteles ca ar fi vorba despre "pazisti" sau despre cei de la reeducare. E vorba despre noi. Oare nu putem gandi decat in categorii grosiere si extrapunitive, fara niciun pic de introspectie? Raspunsul tipic al lucratorului din penitenciar nu poate fi si altul decat: "...ba pe-a matii"? Unde ne este exercitiul gandirii?

Tora ! Tora ! Tora ! spunea...

Va invit la meditatie, intr-o zi de duminica,de acelasi autor:

Doamne,fa din umilinta
pod de aur,pod inalt
si din lacrima,velinta,
Ca pe-un pat adanc si cald.

Din lovirile nedrepte,
faguri faca-se si vin.
Din infangeri,scari si trepte;
din caderi,urcusi alpin.

Din otrava pusa-n cana,
fa miresme ce nu pier.
Si din fiecare rana,
o cadelnita spre cer.

Si din orisice "dezastru"
sau crepuscul stins in piept,
Doamne,fa lastun albastru
si da zambet intelept.

E bine sa ne curga lacrimile!Dar pentru ce?Ca sa devenim oameni frumosi?

Anonim spunea...

Pana la urma, ce rau a facut domnul Bejan, daca le-a spus preotilor sa se poarte cu grija? Mie mi se pare logic sa le dea un astfel de sfat. Mai grav era sa le spuna sa iasa la baute, sa faca diverse pacate, dar asa...

ofiter indezirabil spunea...

Nu stiu la altii cum o fi, dar la noi, cum intri pe poarta inchisorii, cum incepi sa simti agresivitatea. Noi ne-am mai obisnuit, dar e jenant cand vin colaboratori. Oamenii nu mai stiu sa vorbeasca frumos, civilizat. Chiar daca isi aleg cat de cat cuvintele, tot au un stil rastit, prostesc-superior de a se adresa. O fi lipsa de credinta, o fi lipsa de educatie, or fi amandoua? Habar n-am, dar e degradant pentru toti.

Anonim spunea...

Daca aveti posibilitatea, cititi "Omul frumos" sau orice altceva scrie Dan Puric.

Anonim spunea...

"Despre omul frumos"

Edy spunea...

Si totusi, ce ai facut? Te plimbi cu oglinda prin fata oamenilor? Sa nu te miri daca ti-o vor sparge!

Tora ! Tora ! Tora ! spunea...

Am citit cartea.Multumesc!Dan Puric il apreciaza pe Radu Gyr. Ar fi bine ca si colegii nostri s-o lectureze!

shelley spunea...

E nevoie de lumină în întuneric, căci penitenciarul e o lume a suferinţei, a vinovăţiei, a dezamăgirilor, a neîmplinirilor unde în primul rând credinţa poate aduce o rază de speranţă.
Cum nimeni nu e perfect, cine aruncă primul piatra?
Căci Pământul ne-a dăruit flori din iubire.......
Uneori pierdem esenţa vieţii pentru că noi apreciem lucrurile fără o valoare reală, alergăm rătăciţi după bani, după funcţii, uitând să iubim, să simţim, să ne bucurăm de surâsul unui "mugure de Dumnezeu", căci copiii sunt inocenţi.
Şi tot ce dorim, ce considerăm a fi autorealizarea, depinde de sistemul nostru de valori. În societatea modernă adevăratele valori sunt treptat înlocuite, în loc să conteze cum suntem, contează ce suntem, iar a fi e înlocuit cu a avea.
Credinţa, familia, prietenia......le avem sau le putem avea, deci nu e totul pierdut.

Anonim spunea...

Ai dreptate Shelley!
Conteaza prin ce metode obtinem ceea ce "avem".
As dori ca "filmul vietii" ,vizionat in ultima clipa de traire, sa ne deschida poarta spre intrarea in eternitate!

Anonim spunea...

Puric il vede om frumos pe "nasicul" sau, care, aflat pe targa, asculta necazurile medicului de la salvare. Medicul ii vindeca trupul, iar omul frumos ii vindeca sufletul. In penitenciar, termenul de "nasic" este peiorativ. Valorile nostre sunt intoarse pe dos si toata varza din mintile si din inimile noastre este, din cand in cand, confirmata de realitate. "Nasicul" nu mai este cel care te invata de bine, ci acel personaj malefic care isi pune finul in pozitii nemeritate de acesta.

Anonim spunea...

Iar cel care se straduieste se poarte aidoma "omului frumos", sa asculte, sa "vindece" (uneori e nevoie de atat de putin ca omul sa simta ca-i pui balsam la rana sufleteasca), este privit cu suspiciune bolnaviciosa.

THEO spunea...

Nici macar nu este nevoie sa fii crestin pentru ca sa te vindeci prin credinta sau ca sa traiesti frumos."In final, e vorba de un dialog foarte amplu despre nevoia de compasiune si despre un sistem etic care sa poata atrage miliarde de oameni fara o credinta religioasa anume.Astfel,dialogul se incheie cu intrebarea daca noua intelegere manifestata de stiinta fata de legaturile dintre minte,creier si sanatate ar putea oferi intr-o buna zi o parte din fundamentul unei etici -o suma de principii de viata-care sa confirme valorile marilor religii ale lumii."DANIEL GOLEMAN -Dialoguri cu DALAI LAMA despre ratiune,emotii si sanatate.-Emotii vindecatoare
Dar daca totusi ai o credinta anume,atunci urmeaza-ti credinta pentru ca toate credintele au aceleasi mari valori.
Daca credinta ta este cultura:"...Daca insa credinta individului este sincera ,nimeni nu este pierdut.Nimeni.Nici budistul,nici mahomedanul,nici taoistul...nici chiar cel mai negru dintre canibali care a devorat un misionar...Daca ei sunt de buna credinta,vor fi salvati.Aceasta este mila imensa a lui Dumnezeu."A.J.CRONIN-Cheile Imparatiei
Daca credinta ta este CORANUL:"Insa cei ce cred,fie iudei sau crestini sau sabei,daca numai cred in Dumnezeu si in ziua de apoi si FAC bine,vor primi rasplata lor de la Domnul lor si nu va veni frica peste ei si nu se vor intrista" CORANUL-Sura II-59
Daca credinta ta este BUDHA "Calea izbavirii de suferinta este aceea a celor opt increngaturi:privirea dreapta;judecata dreapta;vorbirea dreapta;purtarea dreapta;indeletnicirea dreapta;faptele drepte;memoria dreapta si meditatia dreapta"Al 4-lea adevar sublim al lui BUDHA
Daca credinta ta este Confucius:"Raspundeti injuriilor prin DREAPTA MASURA A JUSTITIEI si faceti binele pentru bine"
Pentru ca eu sunt crestin spun:Doamne intoarce-i la bunatate si la rugaciune pe toti vrasmasii mei.Amin.Gandind aici la toti vrasmasii mei cunoscuti dar mai ales necunoscuti ,gandind aici la toti cei care ma invidiaza,ma barfesc ,ma subestimeaza ca om,ca profesionist,ca prieten sau coleg.

THEO spunea...

Felicitari "si totusi"articolele tale sunt foarte bune ,starnesc comentarii foarte bune si ele ;felicitari si celor care v-ati gandit sa-l coptati in echipa.

Prisonworker spunea...

Usa este deschisa si pentru tine, Theo. Ce zici?

Anonim spunea...

popa ramane combinator!!!

Anonim spunea...

E unul cu idei fixe pe aici. Ii functioneaza mecanismul proiectiei excelent.

Pruteanu spunea...

Salut, Theo. "Cooptati", nu "coptati"! O.K.? Stiu ca tu nu esti dintre cei care se supara. Ma bucur ca ai revenit.

NIHIL SINE DEO spunea...

Buna ziua!
Am intrat si eu in discutie pentru ca mi se pare interesanta. Am vazut ca de obicei oamenii intra pe blog ca sa-si strige nemultumirea fata de oricine altcineva. Primeaza de obicei interesele imediate, materiale. La fel e si la locul de munca.

Sa nu uitam, insa, ca Biblia ne spune sa le cautam pe cele ale lui Dumnezeu si toate celelalte ni se vor adauga noua. Noi insa, conform Bibliei si conform vietii de zi cu zi, le cautam pe ale noastre, si nu vom avea nimic. De aceea sistemul e atat de nauc si de nedrept, de accea vietile ne sunt goale, ca le cautam doar pe ale noastre, ne intereseaza sa fim cei mai smecheri si nu vedem ca, treptat, incepem sa semanam cu cei pe care ar trebui sa-i aducem intr-o lume mai buna. Iata ca ne trag ei spre lumea lor. E ca in bancul acela cu militianul si cu pestele. O viata fara Dumnezeu e o viata fara valori si fara valoare. Sa ne intoarcem cu mintea si cu sufletul la perioada din viata noastra in care inca nu-l pierdusem pe Dumnezeu si sa-l regasim, sa ne intoarcem apoi in realitatea de zi cu zi si sa fim "oameni frumosi", cum bine scria cineva pe blog.

Anonim spunea...

Prin cateva dintre cetatile sasesti din Transilvania circula o legenda. Cica locuitorii acelei cetati (in oricare cetate in care exista o fantana se spune ca este vorba despre acea cetate, dar nu asta are importanta) i-ar fi luat prizonieri pe cativa turci si le-ar fi promis ca, daca sapa acea fantana, vor fi eliberati. Dupa ce fantana a fost sapata, sasii i-au omorat pe turci. Se spune ca ultimul turc ucis le-ar fi spus: "Aveti fantana, dar nu aveti suflet". La fel si noi, ori de cate ori obtinem prin mijloace necinstite un post pe care nu-l meritam, o prima care i s-ar cuvenit altcuiva sau orice alt castig necuvenit, sa ne amintim cuvintele turcului. Si de nu ne va rusine, apoi sa ne dea pe blog, sa ne faca altii de rusine.

Anonim spunea...

Unii spun ca ar fi vorba despre Iancu de Hunedoara. Cum o fi, legenda are rolul de a ne transmite un mesaj. Sa-l primim!

Anonim spunea...

Se preconizeaza ceva de 29 iunie , adica premii in bani sau doar felicitari pentru activitatea in munca ?

Prisonworker spunea...

Theo,

ce am spus nu a fost din complezenta. Daca vrei sa ni te alaturi, astept un semn pe mail. Multumesc.

Anonim spunea...

Azi e ziua sfintilor romani! Nu stiu daca autorul a scris dedicat, insa e un lucru benefic sa abordam si altfel lumea aceasta micro in care respiram zi de zi! Va recomand sa citi acest fragment:

http://www.razbointrucuvant.ro/2009/06/20/duminica-sfintilor-romani-ucenicii-sfinti-ai-sfantului-inchisorilor-valeriu-gafencu/

Pr. Florin - Tg Ocna

Anonim spunea...

Uneori ma simt inchis aici , alteori gasesc partea ce buna din om si pornesc din nou la drum . Oamenii si sfintii ma inspira si imi dau forta sa respir!
Si cuvantul acesta poate fi de folos!

Tristetile unui detinut

Deţinutul simte că într-un viitor previzibil puterea comunistă va fi anihilată. Şi totuşi el e trist şi îngrijorat. Trist este pentru că vede că aceia care au avut puterea comunizării ţării se profilează ca stăpâni şi ai lumii ce va veni.

Este îngrijorat pentru că înţelege că se deschid perspectivele unei tiranii mondiale fără oponenţi şi fără precedent. Viţelul de aur, zeul străvechi se arată azi ca o uzină atotputernică în spiritul omenirii. Lumea se închină maşinii. E o pseudo-religie a dogmelor materiale, a sensului material şi a finalităţii neantice. Statul care va avea monopolul armelor sofisticate, al ingineriei genetice şi al tehnicii de determinare a conştiinţelor va fi atotputernic şi va nimici omenirea. Nimeni nu garantează libertatea oamenilor în această civilizaţie, nimeni nu poate guverna forţele tehnologice în această civilizaţie.

De aceea omenirea trăieşte pe culmile disperării. Toate problemele lumii se află în Crucea lui Hristos şi a creştinilor, câte ori vom rătăci drumul, ori vom lenevi pe cale, să ne înapoiem la Evanghelie şi la Duhul Sfânt. Suferinţele ce ni se pricinuiesc au menirea sa biciuiască lenea noastră şi să ne lumineze minţile.

din Ioan Ianolide, 1985

Cred ca uneori uitam sensul cuvantului penitenciar si atunci uitam si de misiunea noastra in acest mediu!
Acelasi parinte, dupa slujba de la biserica( capela ) din Targu Ocna .

Anonim spunea...

daca dorim sa aflam mai mult despre credinta din noi,ar trebui sa ne alaturam preotului de la Tg.Ocna.ba mai mult am reusi sa ne cunoastem E-ul pozitiv sau negativ, si fiindca se apropie ziua usilor deschise sa incercam macar sa fim mai buni "de dragul"celor ce ne vor "vizita din curiozitate"!acolo unde este intuneric,este lipsa luminii,cand mintea sufera, trupul urla!oare ce a stat la baza fiecarui razboi?cumva preotimea?

Anonim spunea...

pe 29 o sa va cante popa in loc de prime. tot combinator ramane!!!

Tora ! Tora ! Tora ! spunea...

Solomon cand s-a rugat a spus:"Invredniceste,Doamne,inima mea,ca sa pot vedea binele si raul"N-a facut apel la ratiune!
Nu putem sa ne intoarcem la realitatea de zi cu zi,si sa ne purtam ca niste "oameni frumosi", daca nu avem comuniune cu El-CALEA,ADEVARUL SI VIATA!

Tora ! Tora ! Tora ! spunea...

Cu riscul de a fi invinovatit ca bat din nou intr-o poarta:D-le Si totusi, ai pus punctul pe "I"

Anonim spunea...

Anonimule de la 19.29, te bag eu in seama ca vad ca nu te baga nimeni. Vad ca ai o idee si tot tii de ea. Alte cuvinte mai ai sau esti unu' din ala cu ceafa groasa, tuns scurt si cu fruntea ingusta? Du-te si te culca, baietel, ca esti impachetat rau! Vrei sa-ti spun pe limba ta? Hu, ho, bum. bum! Acum ai inteles?

Anonim spunea...

Doamne ajuta, parinte Florin! Ma gandeam ca unii ii vor critica pe preoti si m-am gandit ca dvs. sunteti un preot pe care nimeni nu va avea nesimtirea sa il critice. Ma bucur ca ati intervenit. Aveam nevoie de cineva care sa nu ne lase sa o luam razna. Daca nu va cerem prea mult, ramaneti alaturi de noi!

Edy spunea...

Ai dreptate, Tora-Tora! Oameni frumosi nu putem fi decat in spatiul credintei crestine. Dumnezeu ne-a facut frumosi, noi ne-am abatut si tot Dumnezeu ne reda frumusetea. Nu cea cu fard, ci frumusetea interioara, cea care ne ajuta sa imbatranim in pace si in bucurie.

Ofiter indezirabil spunea...

Si eu l-am cunoscut pe parintele Florin. Dumnezeu sa-i dea sanatate! E un preot adevarat, un om deschis, comunicativ, prietenos, bun la suflet, ager la privire, glumet si plin de duh. Domnul se mai indura de noi si ne trimite cate un astfel de om.

Pruteanu spunea...

Si eu ce mai scriu? Pe cine mai corectez? Ala cu combinatiile scrie scurt (ca sa nu-l prind) si ceilalti nu fac greseli semnificative. Am sa ies la pensie. Oricum, sunt batran. Nu-i asa?

Prisonworker spunea...

Va asteptam cu articole despre fascinanta limba romana, domnule Pruteanu. Va multumim pentru interventiile dumneavoastra.

Prisonworker spunea...

Domnule Pruteanu, ma puteti ajuta cu perfectul simplu pentru "a coace", "a cosi" si "a coase"?

shelley spunea...

Mai există răutăţi, dar vizibil diminuate, ce-i drept nu accesez de mult timp, dar devine interesant şi poate veţi reuşi să redaţi optimismul celor care sunt capabili, dar se simt singuri, oarecum neînţeleşi şi marginalizaţi.
Mă interesează dacă există ghiduri de servicii sociale ale judeţelor, poate ne ajută în munca de reintegrare. Ştiu că acum ceva vreme a fost o iniţiativă în acest sens, s-a concretizat?

Tora ! Tora ! Tora ! spunea...

Omul moral,se poarta frumos pana ce este lovit in dreptatea lui!
Atunci devine om- isi arata adevarata fata-riposteaza, fiindca nu priveste chipul dupa care a fost creat!
Asta este deosebirea dintre un crestin si un adevarat om moral,cat poate el sa fie!
Aurul se incearca in foc!

Anonim spunea...

Ziua de 29 iunie este Ziua Sfintilor Apostoli Petru si Pavel. Crestinii ortodocsi tin post, se spovedesc si se pregatesc pentru o sarbatoare crestina. In penitenciar, insa, aceasta sarbatoare este desacralizata. Ea insemna inainte prime, avansari inainte de termen, baute s.a., iar acum inseamna frustrari, chefuri la care participa doar ofiterii si relatiile lor din comunitate si alarme pentru intreg personalul. Se mai gandeste cineva la Sfintii Apostoli? Ii mai pasa cuiva de faptul ca acesti sfinti au fost arestati pentru ca-l propovaduiau pe Hristos? Avea dreptate cine spunea ca suntem ca si paganii.

Pruteanu spunea...

Folositi-l dvs. si eu va corectez.

Anonim spunea...

ptr pruteanu:prinde-l de sub burta pe ala mai cirpaciule cu ceafa groasa!

Prisonworker spunea...

pt Shelley

Exista chiar penitenciare care au obtinut acreditarea ca furnizori autorizati de servicii sociale. Probabil de acolo poti obtine si informatiile necesare.

Prisonworker spunea...

a coace

copsei, copsesi, coapse, copseseram...

Anonim spunea...

Shelley, oamenii din sistemul asta mai au o sansa daca reusesc sa comunice intre ei si sa isi formeze nuclee de profesionalism. Putem comunica intre noi chiar la sute de km si sa ne sustinem reciproc, indiferent ca suntem psihologi, agenti sau ofiteri din paza, medici sau ce om fi.

Anonim spunea...

Pt. 22,39

Vezi ca ai inghitit o virgula! Iti place sa inghiti?

Prisonworker spunea...

a coase

cusei, cusesi, cususe, cred

Pruteanu spunea...

Uite ca am dat de unu' mai tacanit decat mine.

Anonim spunea...

Copseseram sau copseram?

Ofiter indezirabil spunea...

Prisonworker, ai ceva de scris referitor la tema articolului sau vrei sa ne atragi atentia asupra ta?

Ofiter indezirabil spunea...

Sa-ti citim si noi punctul de vedere!

Prisonworker spunea...

A fost exprimat de Si totusi.

Pruteanu spunea...

a coace - copsei
a cosi - cosii
a coase - cusui

Va dau doar persoana I. Ganditi singuri mai departe.

ofiter indezirabil spunea...

Tu esti Si totusi?

Prisonworker spunea...

Nu, dar in privinta credintei, cred ca e mai aproape de adevar decat mine.

Eu ma consider credincios, nu religios. Si consider ca relatia du divinitatea e problema intima a fiecaruia. Poate cea mai intima problema.

shelley spunea...

Pt prisonworker, pt şi totuşi...
Ştiu că există penitenciare acreditate ca furnizori de servicii sociale, mă interesează ghiduri care să cuprindă toate instituţiile de stat şi ONG-urile dintr-un juteţ. Tot ce am până acum e un vechi ghid social al banatului, e atât de vechi(vreo 9 ani) că trebuie să-l caut. În el erau frumos adunate informaţii despre toţi cei ce aveau ca sferă de acţiune socialul, cu o scurtă descriere, modalităţi de contactare etc. Asta mă interesează, pentru diverse colaborări. În orăşelul meu mic nu e prea greu de realizat, dar voiam coerenţă. O să încerc la mine.
În ceea ce priveşte comunicarea şi formarea unor nuclee de profesionalism, de ce nu? Nu-mi prea place chestia asta cu anonimatul, propune ceva! Sunt atâtea sindicate, unele ok, altele nu, hai să facem o asociaţie a lucrătorilor de penitenciare, dar dacă se poate, a celor care sunt interesaţi mai mult decât de ziua de salariu şi bârfe, probleme profesionale sunt suficiente.

Prisonworker spunea...

Multumim, domnule Pruteanu.

Dilema referitoare la perfectul simplu al celor 3 verbe mentionate apare intr-unul din exercitiile de memorie si de supravietuire spirituala care mentineau spiritul treaz in inchisorile comuniste, momente evocate de N. Steinhardt in "Jurnalul fericirii" cu subtitlul "bughi mambo rag".

"Scoala" din celulele inchisorilor comuniste i-a ajutat pe fostii detinuti politic sa supravietuiasca spiritual, moral, fizic.

Misha spunea...

Am citit un pic din parerile celor de aici. Nu-mi dau seama daca cei ce scriu, au idee de ce se intampla de fapt, cu adevarat, profund, in sistem. Cred ca unele persoane de aici nu au ce face cu timpul lor liber si incep sa-si arunce dejectiile verbale in loc sa si le inghita pe post de cina, macar cu un pic de mustar si sos de degete nespalate. Pentru ca asta reiese din cuvintele lor! Degete murdare de mirosul spagilor, atentiilor si cuvintelor mieroase adresate vre-unui sef nesatisfacut de nevastă si nici macar de amanta ce-l stoarce de bani. Degete care nu au puterea cuvintelor spuse in fata si se ascund in spatele unor nick-name-uri pompoase, invers proportionale cu marimea si numarul celulelor cenusii existente in tartacuta lor gaunoasa. Intotdeauna curajul, coloana vertebrala si privirea inainte au fost combatute si ridiculizate de aceste degete puturoase. Ele sunt multe, mult mai multe decat cele 10 de la maini si 10 de la picioare, sunt cu miile, adunate intr-un manuchi de hidosenie puturoasa ce formeaza curente de opinie, scriu carti, fac emisiuni televizate, combatand bunul simt, verticalitatea si nu in ultimul rand credinta.
”lasati religia afara de institutii! „ ‚ „ Biblia nu are ce cauta in scoli „un crestin nu va fi niciodata de acord cu asa ceva? Eu as vrea sa-l am in fata mea pe acela care imi va spune: Nu ai voie aici cu Biblia! Nu-i doresc sa ma intalneasca! ‚
Daca nu aveti ce sa faceti in timpul vostru liber, daca mintea nu va nascoseste ceva constructiv, ceva care sa va linistesca, va spun eu ce aveti de facut. Mergeti la biserica si rugati-va. Rugati-va sa traiti atat cat sa dispara putoarea de pe degetele voastre! Nu va mai murdariti mainile cu duhoarea sufletului negru si a cuvintelor lipicioase si neadevarate! Curatati-va sufletul cu credinta in Dumnezeu!

Tora ! Tora ! Tora ! spunea...

"Daca va voi spune nu veti crede!"
Luca 22:67
Dar ei au crezut,si au murit,din pacate!Tot din Jurnalul fericirii

shelley spunea...

Am găsit pe net ceva :"în anul 2000 , cu sprijinul Fundatiei pentru o Societate Deschisa a fost editat si tiparit Ghidul Social al Banatului, lucrare de sinteza si informare despre serviciile sociale care actioneaza in zona a patru judete". Asta mă intere pt toate judeţele, posibilităţi de realizare, reactualizare anuală etc.

Un Om spunea...

Aş putea să spun cum mă numesc, aş putea să spun cine sunt, unde am fost, de ce am fost şi c¬ât am stat…dar sunt amănunte lipsite de interes. Aş vrea totuşi să-mi spun o părere vis-a-vis de necesitatea religiei în penitenciar.
Preotul colegului de mai sus spunea, ”acolo la puşcărie, e plin de păgâni” şi intr-o oarecare măsura avea dreptate. Dar oare misiunea creştină nu trebuie să fie îndreptată către oile pierdute? Oare nu este mai mare bucuria atunci când ai reuşit să aduci pe cale cea buna un suflet pierdut? Nu sunt preot şi nici nu am dorit vreo-data să fiu, dar dacă mă întrebaţi acum, nu aş mai fi atât de sigur în a vă răspunde cu un NU hotărât. Un lucru este însă cert! În locurile unde am fost, am văzut o mulţime de păgâni dar şi o mulţime de oameni credincioşi. Mult mai mulţi credincioşi decât în „Libertate”! Am văzut oameni care au ucis, tâlhărit şi violat, dar care în momentul în care l-au întâlnit pe Dumnezeu, nu au mai fost în stare să omoare nici măcar o muscă! Au început să crească flori! Au început să iubească! Au început să vorbească de „ Libertate „ ! Au început să spună ‚Te iubesc!”…mamei, fratelui…soţiei, prietenei! Ce să cred despre aceasta schimbare? Să cred ca este cu totul întâmplătoare ? Să cred că s-a trezit într-o bună dimineaţă şi a început să iubească, să gândească pozitiv , să vrea binele celor din jur? Nu! Nu voi crede asta niciodată! Eu am văzut ce poate face puterea credinţei!
Atunci…de ce ne mai întrebăm dacă are vre-un rost religia în penitenciare sau in instituţiile publice? Creăm o problemă , acolo unde nu exista! Religia nu trebuie ţinută departe de instituţii! Credinţa nu trebuie tinuta departe de om! Credinţa trebuie cultivată! Credinţa te face mai bun, mai tolerant, mai uman. Instituţiile devin mai umane, mai aproape de cei pentru care sunt create. Instituţia devine persoană, prieten…un ajutor atunci când ai nevoie! Prin credinţă putem fi într-adevăr oameni!
Prins de valul gândurilor, m-am îndepărtat un pic de subiect, dar ceea ce am scris, v-am scris din inima!
Eu ştiu ce poate face puterea credinţei…aş vrea ca şi voi să începeţi să vedeţi!
Am citit un pic din parerile celor de aici. Nu-mi dau seama daca cei ce scriu, au idee de ce se intampla de fapt, cu adevarat, profund, in sistem. Cred ca unele persoane de aici nu au ce face cu timpul lor liber si incep sa-si arunce dejectiile verbale in loc sa si le inghita pe post de cina, macar cu un pic de mustar si sos de degete nespalate. Pentru ca asta reiese din cuvintele lor! Degete murdare de mirosul spagilor, atentiilor si cuvintelor mieroase adresate vre-unui sef nesatisfacut de nevastă si nici macar de amanta ce-l stoarce de bani. Degete care nu au puterea cuvintelor spuse in fata si se ascund in spatele unor nick-name-uri pompoase, invers proportionale cu marimea si numarul celulelor cenusii existente in tartacuta lor gaunoasa. Intotdeauna curajul, coloana vertebrala si privirea inainte au fost combatute si ridiculizate de aceste degete puturoase. Ele sunt multe, mult mai multe decat cele 10 de la maini si 10 de la picioare, sunt cu miile, adunate intr-un manuchi de hidosenie puturoasa ce formeaza curente de opinie, scriu carti, fac emisiuni televizate, combatand bunul simt, verticalitatea si nu in ultimul rand credinta.
”lasati religia afara de institutii! „ ‚ „ Biblia nu are ce cauta in scoli „un crestin nu va fi niciodata de acord cu asa ceva? Eu as vrea sa-l am in fata mea pe acela care imi va spune: Nu ai voie aici cu Biblia! Nu-i doresc sa ma intalneasca! ‚
Daca nu aveti ce sa faceti in timpul vostru liber, daca mintea nu va nascoseste ceva constructiv, ceva care sa va linistesca, va spun eu ce aveti de facut. Mergeti la biserica si rugati-va. Rugati-va sa traiti atat cat sa dispara putoarea de pe degetele voastre! Nu va mai murdariti mainile cu duhoarea sufletului negru si a cuvintelor lipicioase si neadevarate! Curatati-va sufletul cu credinta in Dumnezeu!

Anonim spunea...

Prisonworker, credinta e flacara care nu trebuie tinuta sub obroc.

Anonim spunea...

Pt. 23.58

Esti cam agresiv si cam rautacios pentru un crestin practicant. Si le cam stii pe toate. Putina smerenie nu strica.

Anonim spunea...

Trebuie sa recunosc, am avut mari emotii inainte si dupa ce am publicat articolul. Sa te referi la credinta in mediul penitenciar, sa vorbesti despre valori si despre bunatate inseamna sa-ti asumi riscuri. Riscul de a fi lovit in ceea ce simti tu ca ai mai sfant, riscul de a provoca blasfemii, riscul de a gresi tu insuti si de a sminti oamenii... M-am bucurat sa descopar abordari frumoase ale subiectului, comentarii de bun simt (cu cateva exceptii) si, mai ales, m-am bucurat de interventia parintelui Florin. Va multumesc tuturor si va invit sa comentam in continuare articole mai vechi si mai noi.

Anonim spunea...

Theo, ai primit o invitatie. De ce nu raspunzi?

Anonim spunea...

pentru 22.03, 21.06.2009 si nu numai...
mai desteptii mosului care v/ati gasit vocatia de scriitori pe blog, luati aminte...pe pruteanu eu l/am lansat sub acest pseudonim la inceputurile blogului si ale comentariilor, cand a avut ideea stralucita sa/i corecteze pe comentatori. chiar daca scrii cu patos si esti nemultumit sau nedreptatit trebuie sa respecti niste norme elementare ale limbii romane, unii chiar au invatat sa faca acordul intre subiect si predicat sau ca nu poti sa lipesti un pronume de un verb, etc. sa revenim la ideea autorului.....POPA ESTE COMBINATOR... care este problema? treaba lui. este un punct de vedere. a fost o nada pentru fraieri o postare menita sa irite doi trei agarici ca tine. am revenit obsesiv iar tu ai considerat ca trebuie sa iei atitudine...cine e ma popa asta, e mata???sau tactu??? sau e ala de respira greu??? ai auzit de telefoane mobile prin biserica puscariei sau prin altar. sigur ca ai auzit daca mata e popa. hai ca ai muscat momeala mai baga trei matanii dar ai grija cum si unde te apleci iar daca din greseala un smerit si nevinovat de detinut pohteste la fizicul tau sa stii ca intotdeauna un baietel impachetat cu ceva muschi, tuns scurt si cu ceafa groasa (nu neaparat cu fruntea ingusta) va interveni si te va salva. poate acasa te asteapta si pe tine cineva...
ia si citeste ///popa e combinator/// iar pentru a nu te plictisi scrie/mi si mie corect datumitea (toma alimos)

Anonim spunea...

Te iertam ca ai coborat nivelul discutiei atat de jos. Cam atat poti. Esti un mos imbatranit in rele care se da baietica impachetat in muschi.

Anonim spunea...

chiar sunt mos. dar mai am un singur muschi.

Anonim spunea...

Am citit cu mare atentie toate comentariile dumneavoastra si m-am amuzat la unele, am fost in acord cu altele, am fost uimita de cata agresivitate erau impregnate cateva.Va multumesc tuturor ca existati si sunteti atat de diferiti.
Nu militez neaparat pentru credinta, cunosc atei a caror viata a fost inchinata binelui.Dar atunci cand esti sarac in spirit, cand nazuintele tale se opresc undeva in sfera trebuintelor primare, credinta poate constitui o frana in calea dezumanizarii.

Anonim spunea...

Pt. 0.13

Un raspuns semidoct, caldicel, dar, fara voia autoarei comentariului, jignitor pentru credinciosi.

Burebista spunea...

@ 23.06.2009 16:07:00

Unde vezi tu jignire, "isteţule"?

Reciteşte postarea doamnei, pe care o contrezi voit şi de "amorul artei", până înţelegi sensul celor spuse de dumneaei.

Dacă acel comentariu tu l-ai perceput ca fiind "semidoct şi căldicel", al tău e doar acid şi grăbit (asta ca o scuză/motiv pentru neînţelegerea sensului şi a idei).

Murphy spunea...

Pentru 16:07:00


A greşi este uman, dar pentru a încurca lucrurile complet iţi trebuie un computer.

Brutaru spunea...

sa va coaca militienilor!

Edy spunea...

"O baba murdara pe picioare, care sta în fata icoanei Maicii Domnului în biserica, fata de un laureat al premiului Nobel ateu - baba e om, iar laureatul premiului Nobel e dihor. Iar ca ateu, asta moare asa, dihor."

Petre Tutea

Tora ! Tora ! Tora ! spunea...

Multumesc Edy!:Babuta si-a dat toata agoniseala,pe cand bogatul,sus pus ,poate o5% din ce detinea,la acel moment!
Dar,noi privim de obicei, la fata omului,pardon,la functie!

Anonim spunea...

Ideile si sensul sunt greu de inteles in sistemul nostru!

Edy spunea...

"În fata lui Dumnezeu, geniul e văr primar cu idiotul."

P. Tutea

NIHIL SINE DEO spunea...

"Babele evlavioase merg la absolut rugîndu-se, iar filozoful trăncănind silogisme."

P. Tutea

Anonim spunea...

Eu am vazut prea putini colegi la biserica si prea multi care colinda restaurantele orasului.

NIHIL SINE DEO spunea...

"Cunosc atei a caror viata a fost inchinata binelui."

Or fi si oameni buni care nu vorbesc despre credinta, dar care fac faptele iubirii si ale credintei. Noi nu avem de unde sa stim ce este in inimile acestor oameni, cand au ajuns ei sa-l descopere pe Dumnezeu sau modul in care isi exprima credinta. Nici despre cei care-si spun credinciosi nu putem spune cu siguranta ca sunt astfel, nici despre cei care se cred atei si care spun asta nu putem spune cu siguranta ca sunt necredinciosi. Nici nu e treaba noastra sa stabilim care sunt ateii si care sunt credinciosii. Dumnezeu ne stie pe toti, ne iubeste si ni se descopara la timpul potrivit. Sa ne pastram doar inimile deschise!

Edy spunea...

Asa e. Fiecare om are taina lui. Misterul fiintei umane nu-l putem noi descoperi, dar putem incerca sa ne apropiem de ceilalti oameni si sa intram in comuniune cu ei.

Anonim spunea...

"Prietenia ramane oglindirea in alter-ego."

C. Brancusi

Anonim spunea...

Vad ca discutia se deruleaza lin si frumos. Nu va opriti! E placut sa stim ca avem colegi care se preocupa si de suflet.

Anonim spunea...

Credeti ca poate exista prietenie cu un coleg de servciu (la puscarie)?

NIHIL SINE DEO spunea...

Astazi Biserica pomeneste Naşterea Cinstitului Slăvitului Prooroc înaintemergătorul şi Botezătorul Ioan. Le uram tuturor celor care poarta numele sfantului Ioan sau nume derivate din acesta, sa fie fericiti si sa traiasca multi ani.

Anonim spunea...

Un parinte spunea: puscariile sunt pline de barbati, iar bisericile sunt pline de femei.

Anonim spunea...

"Doamne, da-mi puterea de a face ceea ce se poate face, seninatatea de a accepta ceea ce nu se poate face si intelepciunea de a face diferenta intre cele doua."

Citat adaptat dupa Sfintii Parinti

NIHIL SINE DEO spunea...

Noi toti ar trebui sa ne hranim sufleteste din pilda de curaj si de credinta data de Sfintii Inchisorilor, de oamenii pentru care credinta nu a fost doar o vorba, ci au desavarsit-o prin traire crestina pana la capat.

NIHIL SINE DEO spunea...

La Aiud, in spatele puscariei, este Rapa Robilor, locul unde au fost aruncati multi martiri ucisi in inchisoarea comunista. Acolo este acum un monument care gazduieste oseminte ale martirilor, adevarate moaste, si o capela. In imediata apropiere este un schit si un parinte plin de har si de ravna crestina: parintele Augustin. Merita sa treceti, toti cei care doriti hrana spirituala.

Anonim spunea...

Cred ca trebuie sa urmam gandirea celor de la Aiud,nu vorbesc de Penitenciar,trebuie sa ne intoarcem la izvoare,poate totusi... gasim o solutie!

Anonim spunea...

Ce le-a dat putere? Credinta nestirbita, iubirea dincolo de fire, nadejdea invierii. Cati am fi in stare sa rabdam suferinte ca ale lor? Noi ne vindem pe noi si, uneori, si pe colegii nostri, pentru o prima sau pentru cei 50% din salariu.

Tora ! Tora ! Tora ! spunea...

Anonimului de la 20:44
Poate ateul cu bun simt!
Am glumit,vis-a-vis de alte comentarii!
Ai dreptate,toate cele trei la un loc,sau:
"Romanul absolut-crezul sau pentru neam:De-as avea...atata dor incat Neamul sa-mi incapa intr-o familie"
Primul nas literar,nu cei din sistemul nostru, îi schimba numele din Eminovici in Eminescu dandu-i o dimensiune nemuritoare in care sa incapa toti romanii-inclusiv noi,cei ce ne bucuram de o prima sau pentru 50% din salariu"!

Anonim spunea...

Eu as fi scris "si", nu "sau", draga Tora. Martirii aveau sentimentul patriotic, dar, mai presus de tot, aveau credinta, dragostea si nadejdea in Dumnezeu.

Anonim spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Tora ! Tora ! Tora ! spunea...

Cumva Eminescu nu le-a avut?
Imi pare rau,pentru comentariul tau!
"sau" trebuia inteles "cu alte cuvinte"
Martirii si-au perdut viata,Eminescu,a trait,o perioada,ca un mort viu!
Moartea spirituala e grea,colega!
Dar,si martirii,au trecut prin ea!
GANDESTE INCET,SI NU ATACA!
E pacat,nu de mine,ci de adevaratii oameni, ai acestui popor!

Anonim spunea...

Tora, nu te-am atacat. Am vrut sa spun doar ca as fi scris:

Ai dreptate,toate cele trei la un loc si:
"Romanul absolut-crezul sau pentru neam:De-as avea...atata dor incat Neamul sa-mi incapa intr-o familie"

Stii de ce? pentru ca patriotismul fara valori crestine autentice are, totusi, o mica forta. Nu ma refer la Eminescu, ci in general. Nu am vrut sa te supar. Am vazut ca il iubesti pe Eminescu si cred ca e minunat. A avut si el trairi crestine pe care eu nu mi-as fi permis sa le neg. Tocmai de aceea as fi scris "si". Daca te-am suparat, a fost doar din cauza unei neintelegeri si imi pare teribil de rau.

Anonim spunea...

O.K. Am sa inteleg "sau" cu sensul "cu alte cuvinte". Facem pace?

Tora ! Tora ! Tora ! spunea...

Anonimului de la 22:01 si 22:02 :
Nu m-ai suparat!Nu trebuie sa facem pace fiindca n-am intrat in "razboi"!
Apreciez oamenii care-si cer iertare si intr-o astfel de situatie!
Tot respectul pentru dvs.!